BRUSSEL - De Europese Commissie heeft maandag de regels voor de uitstootrechten voor de luchtvaart bekendgemaakt.

Europese luchtvaartmaatschappijen moeten vanaf 2012 meedoen aan dit systeem, bedoeld om de uitstoot van het belangrijkste broeikasgas CO2 (kooldioxide) terug te dringen. De KLM denkt dat dit de groep jaarlijks 65 miljoen euro gaat kosten.

De luchtvaart moet volgens de commissie, het dagelijks bestuur van de Europese Unie, meebetalen aan de bestrijding van klimaatverandering. Voor een waarde van meer dan 20 miljard euro krijgen de luchtvaartmaatschappijen echter gratis emissierechten. De maatschappijen kunnen nu zelf uitrekenen hoeveel gratis uitstootrechten ze krijgen en hoeveel ze nog moeten inkopen.

Eurocommissaris Connie Hedegaard (Klimaat) riep de luchtvaartmaatschappijen op het geld dat ze niet hoeven uit te geven aan emissierechten te spenderen aan modernisering van de vloot en aan zoeken naar oplossingen om minder afhankelijk van olie te worden.

Verdelen

De Europese regels bepalen dat 85 procent van de uitstootrechten in 2012 gratis door de lidstaten worden verdeeld. Dat loopt daarna terug tot 82 procent. De rest wordt geveild. Na 2013 wordt 3 procent gereserveerd voor nieuwe en snelgroeiende luchtvaartmaatschappijen.

In 2010 hebben luchtvaartmaatschappijen bijgehouden hoeveel kilometers zij hebben afgelegd en hoeveel passagiers en vracht zij hebben vervoerd. Op basis daarvan hebben meer dan 900 luchtvaartmaatschappijen gratis emissierechten aangevraagd.

De verwachting is dat luchtvaartmaatschappijen de kosten voor de emissierechten zullen doorberekenen in de ticketprijs.

Retourtje

Volgens berekeningen van de Europese Commissie zal de prijs van retourtje Amsterdam-New York met iets minder dan 4 euro stijgen als de gratis verkregen uitstootrechten niet worden doorberekend. Wordt dat wel gedaan, dan stijgt de prijs van het ticket met circa 24 euro.

Verschillende Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hebben al een klacht ingediend bij het Europese Hof van Justitie.

De KLM heeft steeds gezegd niet tegen een systeem van emissierechten te zijn, mits dit niet zou leiden tot oneerlijke concurrentie in de luchtvaart.