AMSTERDAM – Een Duits gameproject helpt mensen spelenderwijs meer energie besparen, zonder dat het veel extra tijd kost.

Onderzoekers van het Fraunhofer Instituut in Erfurt zien veel potentie in videospellen als leermiddel. Met het interactieve spel 'RED' (Renewable Energy Drama) willen ze spelers op een leuke manier meer leren over een duurzame samenleving in huis en op kantoor. 

RED richt zich op volwassenen die zich interesseren in duurzame energie. De game toont het leven van een gewoon gezin. Op het scherm zijn alle kamers van een huis zichtbaar, waar een lid van het gezin heen kan om bijvoorbeeld eten te maken, de was te doen of te douchen. Wanneer een speler bijvoorbeeld op de wasmachine klikt, ziet de speler informatie over het energieverbruik en de CO2-uitstoot. Op een 'Sims'-achtige manier leert de speler over het energieverbruik in huis.

Een tweede deel van het spel gaat over slimme meters. Het is de bedoeling dat deze meters, die het exacte energieverbruik en de kosten bijhouden, snel in elk modern huishouden worden geïntegreerd. Gezinnen kunnen dan zelf in de gaten houden hoe ze kunnen besparen op water en elektriciteit. Omdat deze meters nog in ontwikkeling zijn zal deze informatie niet in de eerste versie van het spel beschikbaar zijn.

Spelers hoeven niet veel tijd te steken in RED, in slechts vijftien minuten is het spel uitgespeeld. Het spel gaat 29 september van start, is gratis en wordt regelmatig geüpdate met nieuwe informatie over duurzaam leven.

Opmars educatieve spellen
Serieuze spellen worden al jarenlang gemaakt, maar vinden pas recentelijk een groter publiek dankzij het succes van sociale games op Facebook. Managementtrainingsgame Sharkworld is ook een goed (Nederlands) voorbeeld dat een paar jaar geleden al het leerzame effect van educatieve spellen heeft bewezen. Inmiddels verschijnen er steeds vaker van dit soort games die leuk en leerzaam op de juiste manier weten te combineren.