AMSTERDAM - Een betere zichtbaarheid van duurzame producten in de supermarkt kan de omzet in de komende jaren verder doen stijgen. Consumenten laten groene producten vaak liggen vanwege onbekendheid. Dat blijkt dinsdag uit onderzoek van Deloitte.

Klanten geven weer meer geld uit aan duurzame producten in de supermarkt. De gemiddelde besteding per consument is na een dip in 2010 dit jaar weer toegenomen.

Zes op de tien supermarktbezoekers geeft aan soms of altijd duurzame producten in het winkelwagentje te leggen. Van elke 100 euro die deze consumenten uitgeven in de supermarkt, gaat gemiddeld 13,28 euro naar duurzame producten. Dat is ruim 20 procent meer dan in 2010.

Prijs

Volgens de accountantsorganisatie is het potentieel van duurzame producten nog niet uitgeput. De prijs speelt een belangrijke rol, maar ook de zichtbaarheid en herkenbaarheid van de producten.

Van de consumenten die zelden of nooit duurzame producten kopen, geeft 74 procent aan er ‘niet op te letten’, terwijl 47 procent meldt het verschil tussen duurzame en ‘reguliere’ producten niet te weten.

“Steeds meer producenten werken met specifieke duurzaamheidsstandaarden die minimumeisen stellen voor bijvoorbeeld dierenwelzijn, belasting van het milieu en arbeidsomstandigheden, maar laten dit niet duidelijk zien”, aldus een specialist duurzaamheid van Deloitte. “Als dit bijvoorbeeld op de verpakking duidelijker gecommuniceerd wordt, zal een fors grotere groep consumenten een duurzame variant kiezen.”