AMSTERDAM – De tijd dat bedrijven alleen maar winst najoegen is voorbij. "Bedrijven gaan steeds meer nadenken over hun eigen positie in de samenleving."

Tex Gunning, lid van de raad van bestuur van chemie- en verfconcern AkzoNobel, staat bekend om zijn passie voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Hij pleit in een interview met NUzakelijk.nl voor een grotere kijk van bedrijven in de samenleving.

Gunning noemt het echte winstbejag een naoorlogs fenomeen. "Dat was de tijd van de progressie. Mijn ouders waren nog aan het opbouwen. Een koelkast, een tv enzovoort.”

Tegenwoordig denken mensen meer aan dingen buiten het winstbejag, verklaart hij. “De laatste 10 á 15 jaar merk je dat bedrijven meer gaan nadenken over hun eigen positie in de samenleving."

Sloppenwijken

Gunning is bij AkzoNobel verantwoordelijk voor het onderdeel Decorative Paints, maar heeft een uitgesproken mening over duurzaam en verantwoord ondernemen. Toen hij hiervoor bij Unilever werkte in Azië nam hij zijn collega’s mee om de situatie van kinderen in Indonesische sloppenwijken te verbeteren.

Hij werkt graag bij grote bedrijven. "Dan heb ik een groter instrument en dus meer mogelijkheden.”

Herbezinning

AkzoNobel richt zich naar eigen zeggen sinds 2004 op duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Volgens Gunning kwam er in 2006 en 2007 "echt een moment van herbezinning”.

Het bedrijf moest reorganiseren. Organon Biosciences werd afgestoten en een jaar later nam Akzo de Britse verffabrikant ICI over.

Economische sustainability

“Je kunt niet ondernemen zonder winst te maken, de zogenaamde economische sustainability. Maar je hebt ook andere waarden. Morele en ethische waarden.” Die bewegen een bedrijf om ook andere maatregelen te nemen en verantwoord te ondernemen.

“Wij zijn ook allemaal vaders, moeders, grootvaders, grootmoeders”, verklaart Gunning. Verder vraagt de maatschappij ook om een verantwoorde visie van bedrijven.

Zingeving

Ook voor het aantrekken van personeel binnen een bedrijf heeft verantwoord ondernemen waarde. Gunning spreekt over een stukje zingeving voor de werknemers van een bedrijf. 

Bijvoorbeeld bij de keuze waar werknemers gaan werken. “Die stemmen met hun voeten; daar ga ik wel werken of daar ga ik niet werken.”

Kleur

AkzoNobel is onlangs in Nederland van start gegaan met een campagne om mensen 'kleur in hun leven aan te brengen'. Hierbij zoomt het concern in op het verenigingsleven in Nederland. “We dachten: wat maakt Nederland uniek? Het verenigingsleven!”

Het concern geeft voor elk blik verf dat wordt verkocht een blik verf aan een vereniging in Nederland. In andere landen gaat het bedrijf de straat op om bijvoorbeeld hele buurten te beschilderen.

Wanneer doen bedrijven eigenlijk genoeg voor de maatschappij? “Pas als we geen vragen meer krijgen over maatschappelijk verantwoord ondernemen”, antwoordt Gunning. “Eigenlijk is de vraag stellen al een aanklacht tegen het ondernemen.”