Toyota is het groenste merk

AMSTERDAM - Autofabrikant Toyota bezet de hoogste positie in de top vijftig van groene merken, gevolgd door 3M en Siemens. De Nederlandse bedrijven Philips en Shell staan op de 32ste en 33ste plaats. De lijst is woensdag gepubliceerd door merkenadviesbureau Interbrand.

De ranglijst wordt bepaald op basis van hoe groen het publiek het merk vindt en hoe het bedrijf presteert op het gebied van duurzaamheid. Adviesbureau Deloitte ontwikkelde een methode om op basis van jaarverslagen de groene prestaties te meten.

Bij een aantal merken zitten er grote verschillen tussen publieke perceptie en daadwerkelijke prestaties. Zo denkt het publiek dat McDonald's, IKEA en Coca-Cola best groen zijn. De groene prestaties vallen echter tegen.

"Nu duurzaam ondernemen algemeen tot norm wordt verheven, zien we dat bedrijven zich graag een groen imago aanmeten, al blijkt het vaak lastig om daar ook met concrete daden en resultaten invulling aan te geven", stelt een woordvoerder van Interbrand Amsterdam.

L'Oréal en Nokia presteren juist wel goed op het vlak van duurzaamheid, maar weten het publiek daarvan niet te overtuigen.

Nederlandse merken

Dat er maar twee Nederlandse merken in de top vijftig staan wijt Intebrand ook aan het feit dat Nederlandse merken wel groen zijn, maar er niet mee te koop lopen.

"Veel Nederlandse merken zouden hun duurzame prestaties een zichtbaar en relevant onderdeel van hun merk kunnen maken", adviseert de woordvoerder.

Philips

Philips is blij dat wordt erkend dat het bedrijf echt groen is. Dat het publiek dat niet zo ziet herkent het elektronicaconcern ook. "We zijn vorig jaar een groene campagne gestart", vertelt een woordvoerder van Philips. "Maar dat sloeg niet echt aan bij het publiek, merkten we."

Consumenten vinden kwaliteit en prijs volgens het bedrijf toch belangrijker. "Maar we blijven wel proberen onze groene prestaties voor het voetlicht te brengen."

Tip de redactie