AMSTERDAM - Ingenieursreus ABB verwacht dat de elektrische auto-industrie met reuzenstappen vooruit gaat de komende jaren. Dat betekent dat nieuwe, intelligente oplossingen voor het ‘smart grid’ nodig zijn, stelt ABB-manager Remo Luetolf.

Luetolf: “Ons onderzoek toont aan als 10 tot 15 procent van de automobilisten een e-car heeft, en die op dezelfde tijdstippen worden opgeladen, dat het netwerk dan overbelast wordt.” Het Zwitsers-Zweedse conglomeraat kocht onlangs de Nederlandse maker van snelladers Epyon.

De markt voor elektrische auto's ontwikkelt razendsnel. Hoe kijkt u tegen de markt aan?
Luetolf: “Het is moeilijk te voorspellen, maar een ding is zeker: het gaat reuzenstappen vooruit. In 2015 worden er 1 miljoen elektrische auto’s verwacht. In 2020 zouden dit er al 10 miljoen zijn. Japanse fabrikanten en het PSA-concern investeren behoorlijk in EV. Er komen nieuwe spelers op de markt.
Zo is er in Denemarken een leasebedrijf dat enkel elektrische auto’s in zijn vloot heeft. De auto’s worden ook steeds attractiever, goedkoper en comfortabeler. Neem bijvoorbeeld de Nissan Leaf, die is aantrekkelijk geprijsd en vergelijkbaar met een auto op fossiele brandstof. Het geeft simpelweg een kick als je daarmee accelereert.”

Wat is en wordt jullie rol binnen deze markt?
“De versnelde groei betekent dat er een vraag gaat ontstaan naar onze oplossingen en applicaties (de hard – en software van oplaadpalen). We zien dat overheden, bedrijfsleven en nutsbedrijven daarin uitermate geïnteresseerd zijn. We zien dat er projecten gerealiseerd worden in Scandinavië en Estland, waar in het hele land een netwerk van laadpalen wordt gerealiseerd”.

Zijn er concreet projecten die jullie aan het opstarten?
“Ik verwacht dat het tot volgend jaar duurt totdat grote projecten ons gegund worden. We zijn bezig met enkele kleinere pilots. We hebben laadinstallaties gebouwd in Hongkong, Ierland, Denemarken, Zwitserland en Tsjechië. In de VS heeft het Ministerie van Energie een groot contract afgesloten met de 18 grootste steden.
Er worden 10.000 laadstations geplaatst, een investering van 250 miljoen dollar (174 miljoen euro). Ecototality, een bedrijf waar we 10 miljoen dollar (bijna 7 miljoen euro) in gestoken hebben, gaat dit uitvoeren”.

ABB Benelux is onderdeel van Smart Grid Collective. Wat is uw visie daarop?
“Mobiliteit is onlosmakelijk met ‘smart grid’ verbonden. Een ‘e-car’ heeft 50kwH nodig om op te laten. In Zweden hebben we onderzocht wat de impact is van e-cars op de ‘smart grid’. Stel dat binnen een stad 10 tot 15 procent van de bevolking een elektrische auto heeft.
Deze mensen komen thuis van hun werk en gaan hun auto opladen. Het gevolg is dat het netwerk zwaar belast wordt en dat het netwerk er zelfs aan onderdoor gaat. We moeten dus nieuwe, intelligente manieren bedenken om daarmee om te gaan”.

Zoals?
“Je zou allereerst het gedrag van mensen kunnen beïnvloeden. Laad om 6 uur ’s avonds eerst 20 procent op en ook niet allemaal tegelijk. Een andere oplossing is het opslaan van energie. Elk bedrijf kan energie opslaan door middel van containers, die 7 bij 13 meter groot zijn. Het netwerk kan verder ontlast worden door decentraal energie op te wekken, via zonne – of windenergie. Het gevolg is dat de energiedruk wordt verspreid”.

U klinkt zeer positief. Zijn er voor u nog barrières voor EV?
“In eerste instantie waren die er wel. Je had hoge kosten om een echte, elektrische auto te maken. Door het toenemende volume is dat eigenlijk geen issue meer, de Nissan Leaf bewijst dit. Ten tweede was de initiële reikwijdte (100 kilometer) van de 1e generatie e-cars beperkt. Epyon bewijst dat dit verlengd kan worden tot 170 kilometer. Ze kunnen zelfs in 20 minuten opgeladen worden. Dus daar zit een behoorlijke progressie in."

"Blijft de infrastructuur over, dat is de grootste uitdaging. Omdat er nu minder dan 5 procent  van de mensen een elektrische auto heeft, speelt dit nu nog niet. Maar zodra tussen de 10 en 15 procent van de bevolking een elektrische auto heeft, heb je lokaal intelligente oplossingen nodig zoals net aangegeven."