AMSTERDAM - De Noorse onderzoeksorganisatie SINTEF heeft een chemisch proces ontwikkeld waarmee het mogelijk is om glasvezel en polyester te scheiden. Daardoor kan het composietmateriaal van plezierboten worden hergebruikt.

Jachten bestaan uit een composietmateriaal van glasvezel en een speciaal soort polyester, omdat deze de boot zowel licht als sterk maken. Tot nog toe bleek het echter onmogelijk de stoffen te scheiden. Eigenaren van plezierboten verbranden hun boot daarom, brengen deze naar de schroothoop of laten het schip zinken.

SINTEF ontwikkelde het chemische proces in samenwerking met het Noorse recyclingbedrijf Veolia, Nordboat en een Noorse belangenbehartiger van de composietindustrie. Het scheidingsproces zou in tachtig procent van de gevallen leiden tot materiaal dat hergebruikt wordt.

Geschikt voor fabrieken

"Het beste van alles is dat het proces eenvoudig te organiseren is binnen fabrieken", zegt SINTEF-research director Fabrice Lapique. "Binnen twee uur is meer dan tachtig procent van het materiaal opgelost en de temperatuur komt niet hoger dan 220 graden."

Voordat er daadwerkelijk composietmateriaal van boten wordt hergebruikt, zullen mogelijk geïnteresseerde partijen eerst een transportsysteem voor oude schepen moeten opzetten. Verder moet nog even afgewacht worden of er geen complicaties optreden tijdens het recyclen: eerder zijn wetenschappers na een ander type scheidingsproces gestuit op de aanwezigheid van andere soorten stoffen, die het recycleproces belemmeren.