SCHEVENINGEN - De transportsector is op zoek naar innovatie en ziet daarbij vooral kansen in het efficiënter en duurzamer maken van vervoersstromen. Dat bleek woensdag tijdens het jaarcongres van de verladersorganisatie EVO.

Bernhard Wientjes, voorzitter van VNO-NCW, verwacht veel van het topsectorenbeleid dat minister Maxime Verhagen heeft ingezet. Transport en Logistiek is een van die topsectoren, en kan volgens Wientjes meeliften op de goederenstromen in de 'biobased economy'.

In de scheepvaart worden volgens Wientjes goede stappen gezet om de milieubelasting te verlagen. "We hebben veel knappe koppen en topuniversiteiten in Nederland die de sector slimmer en concurrerender kunnen maken", aldus Wientjes.

Bloemen

Rens Buchwaldt, directeur logistiek bij bloemencorporatie FloraHolland, ziet op innovatiegebied kansen voor treinvervoer. "Tot op op heden werd de trein niet geschikt geacht voor kort houdbare producten als bloemen, maar daar komt verandering in."

FloraHolland is onlangs gestart met een treinverbinding naar Milaan, waarbij gebruik wordt gemaakt van speciale containers die de bloemen vers houden. Op het gebied van wegvervoer blijft de corporatie streven naar een zo efficiënt mogelijk gebruik van vrachtwagens. Daarvoor is onder meer coördinatie nodig van internationale vervoersstromen, vanuit speciale 'hubs' verspreid door Europa.

EVL

Ook LZV's, oftewel Langere en Zwaardere Vrachtautocombinaties, maken het vervoer efficiënter, zei minister Schultz van Haegen tijdens dezelfde bijeenkomst. De minister benadrukte dat Nederland wat LZV's betreft voorop loopt in Europa.

"En de Europese Commissie wil op meer trajecten, boven de 300 kilometer, inzet van spoor en binnenvaart. Daar zijn we, net als de EVO, blij mee", aldus de minister. 

Eisen

De maatschappij stelt wat duurzaamheid steeds hogere eisen aan bedrijven, en dus ook aan de logistieke sector, schrijft de EVO in zijn jaarboek dat eveneens woensdag verscheen. "Duurzaamheid is een belangrijk thema, maar iedereen verwacht dat het ook geld bespaart", aldus EVO-lid Marten van der Laan.

Hoewel de aanschafkosten van trucks die rijden op alternatieve brandstoffen volgens hem nog relatief hoog zijn, besparen die vrachtwagens wel op brandstofkosten. "Je kan een businesscase bouwen op het binnen enkele jaren terugverdienen van een duurzame truck. Het enige dat nodig is, is een stabiel overheidsbeleid", aldus Van der Laan.   

Wat de gebouwen van logistieke bedrijven betreft, wordt er nog veel te weinig rekening gehouden met duurzame criteria, schrijft Erik van Wunnik.