AMSTERDAM - car2go, vorige week begonnen in Hamburg, deze week in Amsterdam. In de hoofdstad zijn verspreid over de stad nog dit jaar meer dan driehonderd elektrische autootjes te huur.

Het officiële startsein werd maandag gegeven, toen wethouder Eric Wiebes en topman Robert Henrich van car2go hun handtekening zetten onder een samenwerkingsovereenkomst.

De huurder van de auto's van het type smart fortwo kan op een smartphone zien waar in zijn buurt een tweezittertje is achtergelaten en er vervolgens met een plastic lidmaatschapskaart en een PIN-code gebruik van maken.

Callcenter

De huurder kan ook bellen naar een callcenter, dat hem wandelend naar de auto toe praat. Henrich verzekerde maandag dat de huurder zich geen zorgen hoeft te maken dat die zonder stroom komt te zitten bij het maken van een stadsrit.

In Hamburg werd car2go vorige week geïntroduceerd. In Austin, in de Amerikaanse staat Texas, is al langer ervaring opgedaan met car2go. Daar maken niet alleen particulieren, maar ook ambtenaren en zakenlieden er volop gebruik van, aldus Henrich.

Texas

In Austin, in het Amerikaanse Texas, is al langer ervaring opgedaan met car2go. Daar maken niet alleen particulieren, maar ook ambtenaren en zakenlieden er volop gebruik van. Het project doet sterk denken aan de Witkar, een project van oud-Provo-gemeenteraadslid Luud Schimmelpennink, waarvoor toenmalig verkeersminister Irene Vorrink in 1974 het startsein gaf.

Belangrijk verschil tussen de Witkar en de smart2go is dat het bij het nieuwe project gaat om een puur commerciële onderneming, en niet een publiek-private samenwerking waarbij een coöperatie was betrokken.

De Witkar ging na tien jaar ter ziele, volgens Schimmelpennink omdat de gemeente er niet hard genoeg de schouders onder zette. Volgens Henrich is de bevolking van de grote steden overal ter wereld nu rijp voor elektrische huurautootjes. In veel grote steden heeft meer dan de helft van de bevolking geen eigen auto, vaak omdat ze er geen ruimte voor hebben.