AMSTERDAM – Ikea heeft in de ogen van consumenten het meest duurzame imago. Dat blijkt donderdag uit een onderzoek van Management Team.

Daarmee laat het Zweedse meubelbedrijf Hema en Philips een treetje lager staan op het podium. Andere bedrijven in de top tien van bedrijven met het beste duurzaamheidsimago zijn: Rabobank, Bol.com, Siemens, Jumbo, Google, Triodos en Toyota.

Duurzaamheid is bij Ikea een van de vier strategische pijlers, licht het managementtijdschrift toe. Medewerkers krijgen de laatste tien jaar een duurzaamheidtraining en sinds eind jaren ‘90 bestaat er een waste management manual, als hulpmiddel bij afvalscheiding.

Criteria

Ook richting de buitenwereld wordt druk uitgeoefend. Leveranciers moeten voldoen aan allerlei productiecriteria, de ‘IWAY’ genaamd, en voor ontwikkelaars is er het handboek Rules of Thumb, waarmee kan worden bepaald wat de milieueffecten van een bepaald product zijn.

Aan het onderzoek deden ruim duizend consumenten mee. Ze mochten hun oordeel geven over de bekendste 40 bedrijven.