AMSTERDAM - Het ministerie van Verkeer en Waterstaat moet een onafhankelijk steunpunt oprichten om bedrijven en consumenten voor te lichten over elektrisch rijden.

Die oproep doet leasebedrijf WagenPlan donderdag. Het bedrijf, een joint venture tussen Athlon Car Lease Nederland en Achmea Schadeverzekeringen, zegt in zijn oproep gesteund te worden door diverse auto-importeurs.

WagenPlan krijgt naar eigen zeggen in praktisch elk gesprek met bedrijven die auto's leasen vragen over elektrisch rijden.

"Maar door de hoge aanschafprijs en het gebrek aan kennis kiezen ze toch voor een traditionele vorm van leasen", zegt woordvoerder Bertwin Tiemersma.

Proefritten

Een 'digitaal steunpunt elektrisch rijden' zou zich volgens WagenPlan kunnen lenen voor het aanvragen van proefritten, het opvragen van informatie en het indienen van subsidieaanvragen. "Nu is al die informatie alleen verstrooid aanwezig en het klopt lang niet altijd", aldus Tiemersma.

Het steunpunt zou onder de vleugels van de overheid moeten vallen. "De onafhankelijkheid moet wel gewaarborgd zijn", zegt Tiemersma. Om het plan te kunnen toelichten hoopt WagenPlan binnenkort uitgenodigd te worden bij minister Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat.

Overstap

Volgens het leasebedrijf is de overstap naar elektrisch rijden momenteel voor tweederde van de Nederlandse bedrijven te groot. "Er is een enorme belangstelling", stelt Tiemersma. "Maar elektrisch rijden is nog te duur en vaak lastig te begrijpen."

Het beleid van de gemeente Amsterdam zou wat hem betreft landelijk navolging moeten krijgen. Bedrijven kunnen daar profiteren van een subsidie tot 15.000 euro per auto, krijgen fiscale voordelen, hebben weinig operationele kosten en kunnen gratis parkeren en laden.

Binnen tien jaar moeten er volgens de overheid 200.000 elektrische auto's rijden, maar momenteel staat de teller pas op 300. Die wagens worden bediend door 200 oplaadpalen. "Er moet nog het nodige gebeuren", stelt Tiemersma.