Het openbaar vervoer in Den Haag wordt gemiddeld gewaardeerd met een 7,9. Dat blijkt donderdag uit de meest recente OV-Klantenbarometer, uitgevoerd door het Kennisplatform Verkeer en Vervoer.

De OV-Klantenbarometer onderzoekt landelijk de klanttevredenheid van de reizigers in het openbaar vervoer. Het onderzoek is voor het achttiende jaar op rij gehouden.

Reizigers geven de tram in Den Haag de afgelopen jaren een steeds hogere waardering. Kreeg het vervoersmiddel in 2015 nog het rapportcijfer 7,4, in 2018 werd de Haagse tram beoordeeld met een 7,9. Vooral de klantvriendelijkheid van het personeel wordt op prijs gesteld. Reizigers zijn minder tevreden over de informatie bij vertragingen van trams.

Busreizigers in Den Haag zijn bovendien dit jaar tevredener over de rijstijl van de bestuurder. De comfort in de bus wordt beoordeeld met een 7,2.

Landelijke waardering voor OV is een 7.7

Landelijk waarderen reizigers het openbaar vervoer met een 7,7. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) noemt dit een mooi compliment voor vervoerders en OV-personeel maar waarschuwt om niet achterover te leunen.

"Tot 2040 stijgt de vraag naar goed OV fors, in de steden naar verwachting met wel 30-40 procent. Ons OV is nu goed, maar willen we die mooie rapportcijfers ook in de toekomst nog halen dan is er werk aan de winkel voor ons allemaal. Zeker omdat we in onze toekomstplannen streven naar een nog hoger rapportcijfer van de reiziger."