Een detectiesysteem gaat Haagse trambestuurders helpen om aanrijdingen te voorkomen. Vervoerbedrijf HTM gaat met deze remhulp als eerste vervoerder in Nederland praktijkervaring opdoen in haar nieuwste stadstram.  

Een radarsensor en een speciale camera detecteren of mogelijk gevaar dreigt op een aanrijding met grote obstakels op het spoor. Het systeem waarschuwt dan de trambestuurder en remt zo nodig zelf als hij niet tijdig reageert.

Dagelijks grijpen de trambestuurders van HTM tientallen keren in om aanrijdingen te voorkomen. Onder meer door fietsers en voetgangers die onvoldoende aandacht hebben voor andere weggebruikers. Ook automobilisten die plotseling remmen of hun voertuig op het spoor stilzetten zorgen voor onveilige verkeerssituaties.

Een tram heeft vanwege zijn zware gewicht een twee tot drie keer langere remweg dan een auto. Snel remmen voor een voertuig dat de doorgang blokkeert voorkomt verkeersslachtoffers en schade.

De praktijkervaring met de remhulp moet uitwijzen of het systeem voldoende ondersteuning biedt aan de bestuurder die zelf volledig verantwoordelijk blijft voor het veilig besturen van de tram.

Remhulp uitvoerig getest

HTM testte het systeem eerder uitvoerig zonder reizigers aan boord. Als laatste fase van dit traject gaat HTM ervaring opdoen met het systeem. De trambestuurders die gaan rijden met de remhulp zijn inmiddels opgeleid.

Wanneer de ervaring positief is wil HTM alle grijs-rode stadstrams verspreid over 2019 gaan uitrusten met dit systeem. Daarna bekijkt HTM of de wit-blauwe trams van de Randstadrail ook een remhulpsysteem kunnen krijgen.