Aantal doden luchtvaart nog nooit zo laag

Dit jaar lijkt het veiligste jaar in de geschiedenis van de luchtvaart te worden.Tot halverwege december zijn 256 doden wereldwijd gevallen bij ongelukken met passagiersvliegtuigen.

Dat aantal ligt ruim onder de 475 doden van 2012, dat op zijn beurt ook al het veiligste jaar was.

Dat blijkt uit gegevens die NU.nl van Aviation Safety Network heeft gekregen. Die website documenteert vlieguigongevallen sinds 1946 wereldwijd.

Op 17 november gebeurde het grootste vliegtuigongeval van dit jaar. Vijftig personen overleden nadat een Boeing 737 van Tatarstan Airlines tijdens de landing neerstortte.

Top vijf dodelijke ongelukken

# Datum Type Airliner Doden Inzittenden Land
1 17 november Boeing 737-53A Tatarstan 50 50 Rusland
2 16 oktober ATR-72-212A (ATR-72-600) Lao Airlines 49 49 Laos
3 29 november Embraer ERJ 190-100 IGW (ERJ-1 LAM 33 33 Namibië
4 29 januari Canadair CL-600-2B19 Regional SCAT 21 21 Kazachstan
5 3 oktober Embraer 120RT Brasilia Associated Aviation 16 20 Nigeria

Beweeg de cursor over de lijn om de aantallen te zien. De gegevens zijn afkomstig van CBS. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

'Veiliger'

Het gemiddelde aantal doden per vliegtuigongeval daalde ook. Per ongeluk vonden gemiddeld negen personen de dood. Ook dat getal is nog niet eerder zo laag geweest.

"Het luchtverkeer wordt de afgelopen tien jaar steeds veiliger", aldus Benno Baksteen, voorzitter van de Dutch Expert Group Aviation Safety (DEGAS).

Beweeg de cursor over de lijn om de aantallen te zien. De gegevens zijn afkomstig van CBS. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

Feedback

Volgens Baksteen is dat te verklaren door de veiligheidscultuur in het Westerse luchtverkeer. "Dat systeem is in de greep van goede feedback. Als een ongeval plaatsvindt, wordt direct bekeken hoe het een volgende keer kan worden voorkomen."

Die veiligheidscultuur waait volgens Baksteen over naar overige continenten. "De grote luchtvaartmaatschappijen en de International Air Transport Association (IATA) zetten daar ook wel druk achter. De veiligheidscultuur breidt zich als een olievlek uit."

"Het grootste risico voor de luchtvaart is dat er onder economische druk geen verbetering meer plaatsvindt. Het systeem dat wij met moeite hebben opgebouwd, wordt dan afgebroken."

Jaren 70

Vorig jaar werd het laagste aantal vliegtuigongelukken sinds 1946 genoteerd. In 2012 vonden 23 ongelukken plaats. Dit jaar zijn er al 28 vliegtuigongelukken gebeurd.

In 1972 werd met 2.375 personen een uitzonderlijk hoog aantal vliegdoden genoteerd. "Toen werd steeds meer gevlogen met steeds grotere vliegtuigen. Maar men wist nog niet zo veel van goede veiligheidsprocessen. Dat is na een aantal grote ongelukken verbeterd."

Noord-Amerika

Met elf ongevallen is Noord-Amerika het continent waar de meeste vliegtuigongelukken gebeuren. Afrika heeft sinds 2003 het hoogste gemiddelde met 8,2 ongelukken per jaar.

"Dat is grotendeels toeval, maar er zitten ook veel kleine vliegtuigen bij. Dat is sowieso kwetsbaarder vliegverkeer", zegt Baksteen.

Op 1 januari 2014 is het exact honderd jaar geleden dat de eerste commerciële passagiersvlucht vanuit St. Petersburg (Florida) vertrok . De passagiers landden uiteindelijk in Tampa, Florida.

Tip de redactie