Terwijl de benzineprijs in België deze week tot het laagste niveau in bijna 2 jaar zakt, lijkt de automobilist aan deze kant van de grens meer dan ooit kwijt aan de pomp.

Dat komt doordat de daling van de prijs van ruwe olie in Nederland veel minder hard doortikt in de benzineprijs vergeleken met andere landen.

De oorzaak daarvan is dat autobrandstof bij ons voor twee derde uit belasting bestaat, legt Paul van Selms, directeur van consumentencollectief UnitedConsumers woensdag uit.

''Feit is dat als de olieprijs omlaag gaat, de benzineprijzen overal dalen. Maar in Nederland is dit effect minder groot door het dempende effect van de enorme hoge accijnzen'', vertelt Van Selms.

Beweeg de cursor over het diagram om de prijzen te zien. De gegevens zijn afkomstig van CBS en BeStat. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Yarno Ritzen

Laagste stand

In België wordt de prijs van een liter euro 95 donderdag naar verwachting verlaagd met 3,6 cent tot 1,606 euro, de laagste stand sinds november 2011. Ter vergelijking: in Nederland moet voor dezelfde brandstof gemiddeld 1,811 euro per liter worden neergeteld, ruim 20 cent meer dan in België.

Door het grote prijsverschil gooien steeds meer automobilisten hun tank over de grens vol, in Duitsland of België. Volgens een steekproef van brancheorganisatie Bovag is driekwart van de klanten bij Belgische en Duitse grenspompen Nederlands.

''Na de accijnsverhoging op diesel gaan daar na 1 januari ook nog eens heel veel Nederlandse transporteurs bij komen'', aldus Bovag.

Bekijk de actuele benzineprijs