Het Prinsengrachtconcert wordt zaterdag voor het eerst gespeeld door een heel symfonieorkest. Dirigent Antonio Pappano ziet buiten spelen niet als extra moeilijk. "We moeten gewoon het beste concert geven dat we kunnen."

Wel is de Brits-Italiaanse dirigent zich ervan bewust dat het bijzonder is om met de ruim negentig musici van het Koninklijk Concertgebouworkest en de Maltese tenor Joseph Callejo op het extra grote podium op de Amsterdamse Prinsengracht te staan.

"Ik heb van meerdere mensen gehoord dat dit niet iets is wat het orkest normaal gesproken doet, dus ik ben dubbel enthousiast", vertelt Pappano aan NU.nl.

Het Koninklijk Concertgebouworkest is gevraagd voor de 32e editie van het Prinsengrachtconcert dat tijdens het Amsterdamse Grachtenfestival plaatsvindt, vanwege het 125-jarig bestaan van het orkest en het 400-jarig bestaan van de Amsterdamse grachten.

Voor het podium en de tribune op de Prinsengracht worden dit jaar 180 pontondelen gebruikt, tegen 30 pontons in andere jaren, laat Avro-woordvoerder Jan Willem van Hofwegen weten. De omroep zendt het concert net als andere jaren live uit.

Meezingen

Op het programma staan veel aria's uit opera's van onder meer Verdi en Puccini en de Ouverture 1812 van Tsjaikovksi.

Dat het publiek tijdens het concert zal eten, drinken en vermoedelijk meezingen, deert Pappano niet. "Ik ben op alles voorbereid. Ik weet zeker dat ik me erg ga vermaken."

De chefdirigent van de Royal Opera in Londen keek ter voorbereiding naar beelden van eerdere Prinsengrachtconcerten en sprak met collega's die er hebben opgetreden. "Ze vertellen allemaal dat het zo'n bijzondere sfeer is, heel warm, vriendelijke mensen. Het is zo bijzonder dat klassieke muziek naar buiten kan en gedeeld wordt met zo veel mensen."

Verhaal vertellen

Het concert in de open lucht wordt versterkt, maar ook dan zal "het geluid wegvliegen", legt Van Hofwegen uit.

Voor Pappano is het belangrijkste dat de musici proberen te communiceren met het publiek. "Je moet proberen een verhaal te vertellen. Zodat de muziek van de pagina's afspat, in de hoofden, oren en harten van de mensen die ernaar luisteren."

Dat een groot deel van het programma bestaat uit liederen met een verhaal, maakt dat wel makkelijker. "Maar het orkest moet ook een verhaal te vertellen", vindt Pappano. "Ouverture 1812 gaat over de oorlog tussen de Fransen en de Russen. Het stuk start met een hymne, gezongen door de cello's en violen, heel religieus eigenlijk. En daarna wordt het iets anders, gaat het over de strijd. Ik kijk er erg naar uit."

Eerder kondigde het Koninklijk Concertgebouw orkest aan dat tijdens de uitvoering van Tsjaikovksi's stuk echte kanonschoten te horen zouden zijn, maar dat blijkt vanwege de beperkte ruimte toch niet mogelijk. De 'schoten' uit het stuk worden gelost door musketiers van saluutbatterij Bastion R.A. uit Naarden.

Minder bootjes

Door het extra grote podium is wel wat minder ruimte voor plaatsen met goed zicht op de kade en voor boten op het water, waarschuwde de gemeente Amsterdam eerder al. Het concert trekt elk jaar veel bezoekers.

Het Prinsengrachtconcert bij Hotel Pulitzer is gratis toegankelijk en begint om 21.30 uur. Het wordt live uitgezonden door de Avro vanaf 21.20 uur op Nederland 2 en vanaf 19.00 uur op Radio 4 en op internet.