Voor de vierde zomer op rij is de Onderzeebootloods van de voormalige Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM) een dependance van Museum Boijmans Van Beuningen. 

Onder de titel XXXL Painting gebruiken drie kunstenaars de uit 1937 stammende loods in het havengebied van Rotterdam-Zuid als reusachtig atelier.

De Nederlander Klaas Kloosterboer (1959) en de Amerikanen Jim Shaw (1952) en Chris Martin (1954) benutten de enorme afmetingen van de ruimte (vloeroppervlak 5000 vierkante meter) om werk van buitengewoon formaat te tonen.

Volgens Boijmans laat de tentoonstelling, die zaterdag opent, zien dat de schilderkunst nog steeds krachtig en vitaal is.

Puzzelstukjes

De New Yorker Martin schilderde op de vloer doeken van zo’n 10 bij 13 meter. Als puzzelstukjes gebruikt hij een portret van Amy Winehouse en een krantenknipsel dat het einde der tijden aankondigt. De onheilspellende titel van dit in 3 dagen tijd geschilderde werk: After this you're on your own.

Doeken van Kloosterboer zijn met 40 vierkante meter iets kleiner. Rode, blauwe en gele doeken en uitvergrote werkkleding schuiven langzaam aan rails in het plafond langs andere zijn werken, waardoor steeds een ander perspectief ontstaat.

Decors

Shaw maakte enorme decors in, zoals hij zelf zegt, de stijl van elpee-hoezen uit de jaren 70. Zijn plan om zijn werk aan het dak van de loods op te hangen, hoog boven het publiek, stuitte op bezwaar van de Rotterdamse brandweer. Bezoekers kunnen er nu tussendoor dwalen.

De drie vorige tentoonstellingen in de Onderzeebootloods trokken tussen de 14.000 en 20.000 bezoekers. Boijmans Van Beuningen heeft de loods voor vijf zomers ter beschikking van het Havenbedrijf. XXXL Painting duurt tot en met 29 september.