AMSTERDAM - Claudia de Breij is dit jaar de winnaar van de Poelifinario, de cabaretprijs voor de theatermaker met het meest indrukwekkende programma van het seizoen.

De cabaretière kreeg de prijs voor haar voorstelling Hete Vrede, maakte de Vereniging van Schouwburgen en Concertgebouwdirecties (VSCD) zondag bekend.

Paulien Cornelisse won de Neerlands Hoop, de VSCD-cabaretprijs voor de theatermaker met het grootste toekomstperspectief.

De twee winnaars kregen de prijzen zondag uitgereikt in De Kleine Komedie in Amsterdam. Het is voor het eerst sinds de instelling van de cabaretprijzen in 2003 dat twee vrouwelijke cabaretiers met de hoogste eer strijken.

Geslaagd

De jury noemde de voorstelling van Claudia de Breij een ''meer dan een geslaagd'' cabaretprogramma

''Het is intelligent bedacht, fraai van vorm, hilarisch van toonzetting, met prachtige liedjes en een puik drietal muzikanten. Misschien wel cabaret zoals cabaret ooit bedoeld moet zijn geweest.''

Over Cornelisse stelde de jury vast dat er een 'gewoon' mens op het podium staat, met een wat trage motoriek, een beurtelings verbaasd en nieuwsgierig gezicht en een stem waarin verveling en depressie zijn te horen.

''Maar zij is tegendraads en vernieuwend en heeft een verrassend originele geest, waaruit eigenzinnige humor rond taal en bizarre vondsten ontspruiten.''

Genomineerd

Voor de Poelifinario waren ook Marc-Marie Huijbregts, Jeroen Zijlstra, Mike & Thomas, Eric van Sauers en Jeroen van Merwijk genomineerd. Voor de Neerlands Hoop stonden Roué Verveer en Kamps & Kamps op de kanshebberslijst.

De jury van de cabaretprijzen greep de prijsuitreiking aan om zijn zorgen te uiten over mogelijke bezuinigingen op cultuur door het nieuwe kabinet.

''De vrees is dat de komende jaren veel kleine theaters de deuren zullen moeten sluiten.'' Vooral voor jonge cabaretiers zijn kleine en middelgrote zalen van levensbelang om een carrière te kunnen opbouwen, aldus de jury.

Angst

Door het wegvallen van financiële steun kiezen theaters voor de veilige weg en programmeren vooral populaire cabaretiers van naam, luidt de angst.

''Theaters steken hun nek niet meer uit en kunnen zich niet meer permitteren een eventueel tegenvallend bezoekcijfer voor een prachtige productie op de koop toe te nemen.''

Cabaretprijzen