Vrijdag 19 augustus 2022 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Theaterbezoek trekt aan na huiverige start, deel zalen voller dan voor corona

De kaartverkoop van theaters en concertzalen rukt aan: waar het publiek in eerste instantie niet massaal toestroomde, is er bij sommige theaters zelfs sprake van een toename van de bezoekersaantallen ten opzichte van voor de corona-uitbraak, vertelt de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties aan NU.nl. De cijfers zien er inmiddels een stuk rooskleuriger uit: het lijkt erop dat mensen niet meer bang zijn om een kaartje voor hun favoriete cabaretier of artiest te kopen.
Door Danja Koeleman

Meerdere theaters merkten in maart, toen de theaters weer volledig open mochten, dat de kaartverkoop nog wat stroef verliep. In plaats van volle zalen zagen veel podia misschien maar de helft van de stoelen gevuld.

Zo liet het Amsterdamse theater Bellevue weten dat de zalen vaak maar voor 60 à 65 procent gevuld waren. Andere theaters en podia merkten dezelfde trend, waarbij vooral oudere bezoekers zouden wegblijven. Het RIVM, dat met de gedragsmonitor onderzoek doet naar mensen en (de nasleep van) het coronavirus, heeft hier geen specifiek onderzoek naar gedaan en er zijn dus ook geen cijfers over beschikbaar.

Het lijkt erop dat de zalen tijdens het nieuwe theaterseizoen, dat in september start en waarvoor de verkoop onlangs is begonnen, weer een stuk voller zullen zijn. De Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) vroeg haar leden begin juli hoe het gaat met de kaartverkoop en ontving positieve signalen.

Gemiddeld verkoopt een theater bij de start van de verkoop ongeveer een derde van de kaarten. Een kwart van de theaters merkte bij de recente kaartverkoop geen verschil met de periode voor corona. 11 procent ziet zelfs een toename, 64 procent merkt nog steeds een lichte afname. Maar van stevige dalingen is geen sprake meer.

'Dit zijn hoopgevende signalen voor de toekomst'

"Hoewel de kaartverkoop dus nog iets achterblijft, zijn dit hoopgevende signalen voor de toekomst", laat een woordvoerder van VSCD weten. "De kaartverkoop lijkt langzaamaan weer aan te trekken en het publiek lijkt zijn weg terug te vinden naar de zalen."

Dezelfde trend wordt ook opgemerkt door Cultuurmarketing, een netwerkorganisatie voor marketeers in de culturele sector. Zij heeft het door de eerdere terugloop van de kaartverkoop behoorlijk druk gekregen, want aan haar de taak om de (vaak oudere) bezoeker weer naar de theaters te krijgen.

Die campagnes lijken hun doel te hebben bereikt, want ook Cultuurmarketing hoort veel geluiden over een grotere bezoekersstroom naar de theaters. "Ik kan niet zeggen dat het voor ieder theater het geval is, maar we horen dat het bij sommige podia weer stormloopt."

Zo deelden onder meer Theater De Maagd in Bergen op Zoom en De Nobelaer in Etten-Leur in het AD al enthousiaste berichten over een denderende kaartverkoop. "Als het in dit tempo doorgaat, komen we zeker tot uitverkochte zalen."


Lees meer over:
TheaterMedia en Cultuur

Aanbevolen artikelen