Niet eerder hadden mensen zo veel waardering voor musea en theaters als tijdens de coronacrisis. Bezoekers gaven de instellingen gemiddeld een 8,5 voor het afgelopen jaar. Dat is het hoogste cijfer ooit, blijkt uit een onderzoek onder bezoekers door Hendrik Beerda Brand Consultancy.

Het onderzoek wordt al sinds 2010 uitgevoerd, afgelopen jaar onder 340.000 bezoekers. Daarbij werd eerst gevraagd naar een rapportcijfer: dat kwam uit op gemiddeld een 8,5.

Vervolgens werd gevraagd of de bezoekers het museum of theater zouden aanbevelen aan anderen. Tussen 2010 en begin 2020 steeg dat percentage van 38 naar 42. Toen de musea en theaters in juni hun deuren weer mochten openen na de lockdown, steeg dat percentage naar 53.

"De Nederlandse cultuurbezoeker heeft oog voor alle maatregelen die zijn getroffen in de sector. Online kaartverkoop, spreiden van bezoekers door tijdsloten, goede looprichtingen in de gebouwen", vertelt merkadviseur Hendrik Beerda. "De maatregelen worden duidelijk op waarde geschat."