Een schilderij dat in de jaren tachtig als namaak is bestempeld, is mogelijk toch van de Nederlandse kunstschilder Rembrandt van Rijn, meldt The Guardian zondag op basis van onderzoek van het Ashmolean Museum in Oxford.

Het museum liet Peter Klein, een vooraanstaand expert op het gebied van jaarringen in hout, naar het werk kijken. Uit het onderzoek bleek dat het schilderij Hoofd van man met baard is geschilderd op een stuk hout dat uit hetzelfde paneel komt als Rembrandts houten schilderij Andromeda.

Dit betekent volgens het museum dat het werk op z'n minst uit het atelier van Rembrandt komt. Of de meester het werk ook zelf heeft gemaakt, moet nader onderzocht worden.

In 1981 oordeelde het Rembrandt Research Project dat het werk niet van Rembrandt kon zijn. Deze onderzoeksgroep wordt internationaal erkend als de hoogste autoriteit wat betreft de echtheid van werken van Rembrandt.

Hout van boom uit Baltische regio

Volgens Klein is het hout afkomstig van een boom die tussen 1618 en 1628 in de Baltische regio is geveld. "Twee jaar rijping meegerekend, kunnen we met overtuiging stellen dat het portret is gemaakt tussen 1620 en 1630", zegt hij tegen de Britse krant.

Ook Jan Lievens' Portret van Rembrandts moeder is geschilderd op een stuk hout uit dezelfde boom. De kunstschilders kenden elkaar al sinds hun jeugd en werkten rond 1630 beiden in Leiden.

Curator An Van Camp van het Ashmolean Museum zei altijd al te twijfelen aan het oordeel van het Rembrandt Research Project. Zij liet het werk onderzoeken in de aanloop naar een nieuwe expositie over de jonge Rembrandt.

"Dit is wat Rembrandt doet. Hij maakt kleine studies van hoofden van oude mensen met verloren, melancholische en in gedachten verzonken blikken. Het is typisch voor zijn werk in Leiden rond 1630", zegt Van Camp.