Directeur Witte de With: 'Naamsverandering is geen marketingcampagne'

Directeur Sofía Hernández Chong Cuy ontkent dat de naamsverandering van de Rotterdamse kunstinstelling Witte de With het doel heeft meer publiek te trekken of grotere bekendheid te genereren.

"Dit is geen marketingcampagne, maar een filosofisch onderzoek: hoe visualiseer je bepaalde problemen? Hoe betrek je mensen die met die problemen te maken hebben", zegt Chong Cuy in de Volkskrant.

Het creatieve centrum is gevestigd aan de Witte de Withstraat (vernoemd naar de in 1658 overleden Nederlandse VOC-zeevaarder Witte Corneliszoon). In juni begon zich een actiegroep te roeren, die het niet verantwoord vindt dat een dergelijk centrum de naam draagt van een man die bekend stond om zijn agressieve kolonialisme.

Angst

Vier maanden geleden begon de 42-jarige Chong Cuy als directeur. Sindsdien is ze aan het werk om gehoor te geven aan de kritiek van de actiegroep.

"Mensen zijn bang dat met een naamsverandering de geschiedenis wordt uitgewist. Waarom zou die angst belangrijker zijn dan de angst dat delen van de geschiedenis niet erkend worden? Sommigen vrezen het uitwissen van de geschiedenis, anderen vrezen dat zij zijn uitgewist."

Welke naam de instelling gaat krijgen is nog niet bekend. "Ik heb hier binnen Witte de With een taskforce samengesteld en ik wil het met veel betrokkenen bespreken, zoals kunstenaars en critici."

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie