Fluitsma & Van Tijn-hit 15 miljoen mensen opgenomen in Van Dale

De hit 15 miljoen mensen van Fluitsma & Van Tijn wordt opgenomen in de volgende editie van de Dikke Van Dale. Dat heeft hoofdredacteur Ton den Boon gemeld op NPO Radio 5.

Het lied werd in 1996 gecomponeerd voor een reclamespot van de toenmalige Postbank waarmee de bank het Nederlandse gemeenschapsgevoel wilde aanspreken.

"De reclamemakers achter de campagne wisten met een aanstekelijk nummer heel goed ons Nederlandse groepsgevoel, onze solidariteit en de trots op onze autonomie aan te spreken", aldus Den Boon. "Het is eigenlijk ons tweede volkslied geworden."

Het nummer stond bijna vier maanden in de hitlijsten en bekleedde wekenlang de eerste plaats. "De EU leek in de jaren negentig nog ver weg. En je mocht in die tijd nog trots zijn op nationalistische gevoelens; het is een heel positief lied. Tegenwoordig is dat gedachtegoed gekaapt door de populisten en zien veel mensen nationalisme niet meer als iets positiefs."

Guus Meeuwis

Eerder meldde Den Boon al dat in de nieuwe Van Dale quotes als "harder dan ik hebben kan" van BLØF, "een eigen huis een plek onder de zon" van René Froger en "het is een nacht die je normaal alleen in films ziet" van Guus Meeuwis zullen worden opgenomen.

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie