Marten en Oopjen aanvankelijk afgebeeld voor deuropeningen

In de door Rembrandt geschilderde portretten van Marten Soolmans en Oopjen Coppit stonden de twee personen aanvankelijk afgebeeld voor twee deuren.

Dat is tijdens onderzoek van het Rijksmuseum in Amsterdam gebleken. Een groep restaurateurs gebruikte macro-röntgenfluorescentie en zag dat in de originele versies achter beide portretten deuren geschilderd waren.

Toch heeft Rembrandt later besloten de deuren weg te werken. In plaats van de openingen, schilderde hij een zwart gordijn. Rijksmuseum-directeur Taco Dibbits laat in gesprek met NRC weten dat de schilder daarmee meer eenheid tussen de doeken wilde bewerkstellingen, zodat de twee personen er beter zouden uitkomen.

De resultaten van het onderzoek werden maandagmiddag gepresenteerd.

Opgepoetst

Rembrandt schilderde de huwelijksportretten van de schatrijke 23-jarige Marten en de 21-jarige Oopjen in 1634. De twee portretten bevonden zich voorheen in particulier bezit, maar werden enkele jaren geleden voor de verkoop vrijgegeven.  

Aanvankelijk wilde Nederland namelijk beide schilderijen hebben, maar toen bleek dat ook Frankrijk op de doeken aasde, werd besloten ze gezamenlijk aan te kopen van de Franse familie Rothschild. 

Vanaf 8 maart zijn de opgepoetste portretten voor bepaalde tijd weer in het Rijksmuseum te zien.

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie