Recensieoverzicht: Pers matig enthousiast over Jude Law's Obsession

Het toneelstuk Obsession van Toneelgroep Amsterdam en Barbican Centre in Londen is dinsdagavond in première gegaan. Ivo van Hove regisseerde het stuk, dat is gebaseerd op de film Ossessione van Luchino Visconti. De internationale pers is enthousiast, maar heeft kritiekpunten.

The Guardian - drie (van de vijf) sterren

"Jude Law is de publiekstrekker van deze theaterbewerking van Luchino Visconti's film uit 1942 en hij wordt prachtig gepaard met zijn partner in crime Halina Reijn. Het hele stuk is heel stijlvol maar de productie heeft de stylistische esthetiek die we gewend zijn van Ivo van Hove en dat past niet helemaal bij het onderwerp. (...) Reijn, is op sommige manieren zelfs nog beter. Ze begint met de juiste toon van eenzaamheid, wordt tot leven gewekt door de aanwezigheid van een charismatische vreemdeling en later herorganiseert ze onbewust en praktisch haar bestaan."

Lees hier de volledige recensie

The Telegraph - drie (van de vijf) sterren

"Ik heb nooit het gevoel gehad dat zij (Reijn) en de andere acteurs helemaal losgezongen zijn van de marionettentouwtjes van Van Hove. In tegendeel, Law verschroeit ondanks het steriele decor; eerst in silhoutte terwijl hij harmonica speelt. Hij heeft niet alleen het afgetrainde lichaam van een model maar de levendigheid van een jongesachtige man, engel-duivel aura, wat maakt dat je hem volgt, fixeert op zijn iedere rusteloze bewegingen. Je hoeft niet geobsedeerd te zijn door Law om van dit stuk te genieten, maar het helpt."

Lees hier de volledige recensie

The Hollywood Reporter - geeft geen sterren

"Deze productie is groots in spektakel, maar heeft weinig nieuws te zeggen over de elementaire thema's van liefde, lust en verraad. Desondanks, de combinatie van Law en Van Hove (Ivo, regisseur, red.) heeft van deze korte Barbican-productie een gewilde voorstelling gemaakt, waarna het ongetwijfeld een uitverkocht succes wordt tijdens diverse festivals."

Lees hier de volledige recensie

NRC - drie (van de vijf) sterren

"Het wonder van Obsession is dat het geheel weliswaar soms wankelt, maar toch overeind blijft. De voorstelling blijft intrigeren en imponeren, ook al ligt sentiment en melodrama constant op de loer. Dat is te danken aan de ijzersterke acteurs, en de ronduit schitterende, filmisch fraaie enscenering."

Lees hier de volledige recensie

The Stage - twee (van de vijf) sterren

"Iets is verloren gegaan in de vertaling van film naar theater. Er heerst een vreemd gevoel van ontaarding in de hele productie, iets kils. De dialogen zijn spaarzaam en er zijn een paar momenten die op de rand balanseren. (..) Het voelt een beetje alsof Van Hove geen ideeën meer heeft. "

Lees hier de volledige recensie

Evening Standard - twee (van de vijf) sterren

"De film Obsessione van Luchino Visconti is een mijlpaal, een gepassioneerde visie op verlangen en vernietingslust. Cultregisseur Ivo van Hove heeft drie keer eerder een werk van Visconti bewerkt voor het theater en met Jude Law in de hoofdrol belooft zijn laatste ontmoeting met de Italiaan veel. Maar de resultaten zijn teleurstellend. De productie is niet krachtig en voelt zelden spannend."

Lees hier de volledige recensie