In de Van Nellefabriek in Rotterdam wordt van donderdag 9 tot en met zondag 12 februari opnieuw de beurs voor 'jonge' kunst Art Rotterdam gehouden.

125 galeries tonen gedurende die dagen werk van hedendaagse, soms zeer jonge kunstenaars.

In het oude distributiecentrum is verder werk te zien van de zestig kunstenaars die in 2015 een stimuleringspremie kregen van het Mondriaanfonds. Ook is er onder meer een videokunstafdeling op deze achttiende aflevering van de beurs.

Vorig jaar bezochten 26.500 belangstellenden Art Rotterdam. Fons Hof, mede-oprichter en directeur van de kunstbeurs, merkte dat de markt voor hedendaagse kunst de laatste kwart eeuw enorm groeide.

Omzet

"Was de omzet van hedendaagse kunst bij de belangrijke veilinghuizen vijfentwintig jaar geleden nog te verwaarlozen, nu is meer dan dertien procent van de geveilde kunstwerken van de hand van levende kunstenaars.''

"De enorme groei van welvaart maakte het voor grote groepen mogelijk om kunst te gaan kopen'', legt hij uit in een inleiding op de beurs. ,"Tegelijkertijd droogden het aanbod van negentiende-eeuwse en oude kunst op. Jonge kunstenaars als Damien Hirst deden van zich spreken. Zij zorgden er voor dat hedendaagse kunst populair werd bij grote groepen van de bevolking." 

Kunstwereld

Behalve dat beurzen belangrijk zijn om kunst over het voetlicht te brengen en ervan op de hoogte te blijven, is er volgens Hof nog een andere aantrekkelijke kant aan voor verzamelaars. "Al snel word je door de galeries uitgenodigd voor beurzen, diners, atelierbezoeken, openingen en feesten. Na verloop van tijd ken je steeds meer mensen en begint de kunstwereld een steeds belangrijker onderdeel van je sociale leven te worden.''

De beurs trekt de belangstelling tot ver over de landsgrenzen. Zo besteedde de voorname Franse krant Le Monde er in 2014 uitgebreid aandacht aan.