Subsidie voor 28 nieuwkomers podiumkunsten

Onder de organisaties die de komende jaren subsidie krijgen van het Fonds Podiumkunsten zijn veel nieuwkomers. Van de 84 instellingen die in de periode 2017-2020 geld ontvangen, zijn er 28 die daar voor het eerst van profiteren.

Niet voor iedereen is er goed nieuws, want het fonds kan slechts 40 procent van de 212 aanvragen honoreren.

Dat betekent dat organisaties die de afgelopen jaren wel subsidie ontvingen, nu buiten de boot vallen.

Het gaat onder meer om Orkater, Korzo, Noorderslag en Het Toneelgezelschap Beumer&Drost. Hoewel zij een positief advies krijgen, is er onvoldoende budget om ze van geld te voorzien.

'Scherp en moeilijk'

Het Fonds Podiumkunsten keert subsidie uit aan instellingen op het gebied van muziek, theater, dans, muziektheater en festivals. Ook dit keer moesten weer ''scherpe en moeilijke'' keuzes worden gemaakt.

Het beschikbare budget van bijna 27 miljoen euro werd ruim twee keer overvraagd en voor de festivals zelfs vier keer.

Het meeste geld gaat naar theater, zo'n 10,2 miljoen euro. Verder gaat er 5 miljoen euro naar dans, 6 miljoen naar muziek, 2,1 miljoen naar muziektheater en 2,1 miljoen naar festivals.

Volgens fondsdirecteur Henriëtte Post speelt de bezuiniging van vier jaar geleden, toen het budget met 30 procent werd gekort, nog steeds parten.

''Het gaat ons aan het hart dat we afscheid moeten nemen van groepen en festivals die we heel graag hadden ondersteund als we meer geld hadden gehad.''

'Verbijsterd'

Egbert Fransen, directeur van het Amsterdamse Pakuis de Zwijger, krijgt de komende vier jaar geen subsidie van het Amsterdamse Fonds voor de Kunst (AFK). Hij zegt verbijsterd te zijn geraakt door het besluit en wil dit gaan aanvechten. 

 "We worden helemaal niet op onze inhoud beoordeeld. Daar is het AFK hartstikke positief over. We worden op een andere grond afgewezen en daarin wordt met twee maten gemeten", zegt Fransen in gesprek met Het Parool.

Ook het Bijbels Museum in de hoofdstad krijgt niks. De instantie zou volgens het fonds te weinig connectie hebben met kwesties die nu spelen, schrijft de krant. 

"We gaan dit jaar voor de tweede keer samenwerken met Amsterdam Dance Event en we hadden afgelopen jaar een project over de zeven hoofdzonden: voor en met millennials. We proberen júist die connectie met nu te maken", zegt Anna Brolsma, hoofd marketing van het museum.

Lees meer over:
Tip de redactie