Twee schilderijen van Rembrandt die in het bezit zijn van een Franse bankiersfamilie komen naar alle waarschijnlijkheid terug naar Nederland. Dat is de inzet van het kabinet en het Rijksmuseum in Amsterdam.

Het kabinet is bereid de helft van de benodigde 160 miljoen op tafel te leggen voor de huwelijksportretten van Maerten Soolmans en Oopjen Coppit. De andere helft komt voor rekening van het Rijksmuseum in Amsterdam. Minister Jet Bussemaker (Cultuur) laat weten er vertrouwen in te hebben dat de deal rondkomt.

De schilderijen uit 1634 worden ook wel 'broer en zus van de Nachtwacht' genoemd. Het zijn huwelijksportretten van Maerten Soolmans en Oopjen Coppit. Ze zijn op dit moment nog eigendom van de Franse tak van de bankiersfamilie Rothschild. 

Het Rijksmuseum zegt het "fantastisch" te vinden dat de Nederlandse regering zich gaat inzetten om de topstukken van Rembrandt naar Nederland terug te brengen. ''Gezien de hoogte van het bedrag zal het Rijksmuseum alles op alles zetten om de benodigde middelen bijeen te brengen om beide portretten te verwerven. De afgelopen weken heeft het Rijksmuseum met verschillende particulieren gesproken. Ook de Vereniging Rembrandt stelt een bijdrage in het vooruitzicht.''

Het museum wil niet ingaan op aanvullende vragen. 

Nationaal bezit

Martijn Sanders, voorzitter van de Vereniging Rembrandt, steunde het Rijksmuseum bij de aankoop. Hij benadrukt dat de twee werken nationaal bezit worden, zo schrijft RTL Nieuws maandag. "Het is uitdrukkelijk de bedoeling dat ze geen bezit worden van Rijksmuseum, maar nationaal bezit", zegt Sanders. 

"Dat wordt waarschijnlijk tot uiting gebracht door ze niet op te hangen naast De Nachtwacht. Ze gaan een tournee maken. Zodat iedereen ze kan zien in hun eigen regio. Ze zijn van ons allemaal."

'Realistische droom'

Wim Pijbes, directeur van het Rijksmuseum, maakte in augustus al bekend dat de kans groot is dat het Rijksmuseum de portretten koopt. 

"Het is een realistische droom", sprak hij toen. "We moeten wel zorgen dat we dit met partijen kunnen doen. De fondsenverwerving moet we wel in de luwte doen. Ik kan er nog niet te veel over prijsgeven, maar we zitten ver in het proces", stelde hij.

Volgens de directeur zijn de portretten bijzonder. "De jonge Rembrandt was ten tijde van deze werken net vanuit Leiden naar Amsterdam gekomen om de elite vast te leggen in portretten. Hij heeft dit jonge stel op fenomenale wijze ten voeten uit, zoals dat in de kunst heet, vastgelegd."