Graphic novel over het leven van Steve Jobs, briljante duizendpoot en revolutionair.

Steve Jobs, waanzinnig goed, de graphic novel van Jessie Hartland geeft Jobs' leven in highlights weer. Door de vele highlights werd het evengoed een boek van ruim 230 pagina's.

Qua stijl koos Hartland voor de eenvoud, die haar achtergrond van o.a. illustratrice van kinderboeken weerspiegelt. Het kernachtige van die stijl pakt voor deze getekende biografie prima uit, aangezien Jobs zijn leven lang voorstander was van die eenvoud.

Hartland begint bij het begin, wanneer Jobs als baby wordt geadopteerd. Zijn adoptievader heeft twee rechterhanden en Jobs krijgt als kind een eigen werkbank, waar hij met zijn briljante hersens zijn eerste ontwerpen maakt die toen al getuigden van lef en innovatie.

Glorieuze lastpak

Hartland volgt de tijdlijn van Jobs leven chronologisch. Het boek is opgedeeld in hoofdstukken waarin de ontwikkelingen van de techniek alsook de vorming van techno-geek gelijk opgaan.

Jobs wordt als jong volwassene steeds eigengereider en ook succesvoller, en gaat het soort arrogantie vertonen van hyperintelligente mensen die weinig geduld voor hun minder bedeelde omgeving kunnen opbrengen. Hij komt op adem tijdens een lang verblijf in India en doet wijze levenslessen op, maar hij zal niettemin de lastige, glorieuze, complexe man blijven die de wereld zal veranderen.

Eerste supercomputer

Met zijn goede vriend Woz maakt Jobs op jonge leeftijd de eerste supercomputer, en ook in dezen is de tekenstijl van Hartland een zegen.

Revolutionaire vondsten en fricties - de eerste Apple, de ontwikkeling van de Macintosh, de strijd tussen Apple en PC - zijn glashelder en overzichtelijk in beeld gebracht. Het gebouw van Pixar, de filmstudio die ook weer een mammoetsucces wordt dankzij Jobs, wordt verbeeld zoals geen boek dat zou kunnen.

Man achter het genie

Door de talrijke IT-ontwikkelingen in Jobs' leven, die gelijk opgaan met de ontwikkelingen in de IT wereldwijd, ligt de focus van het verhaal vaak op de techniek. Het dochtertje dat Steve verwekt is met één plaatje geïntroduceerd en afgevoerd, en duikt later nog één keer op als Steve zich met zijn biologische familie herenigt en trouwt.

Het is door de rake stijl en trefzekere keuzes dat Hartland de mens achter het genie toch heel inzichtelijk weet te maken.

Het genre biedt ruimte voor metaforische vondsten, zoals Jobs die zijn terugkeer bij Apple bekrachtigt door personeelsleden te ontslaan: Hartland plaatst hem met een snoeischaar in zijn handen bij een appelboom. Mooi.

En als Jobs 'iets' wil, als zijn innerlijke sensor hem zegt dat hij weer een revolutie teweeg kan brengen, als hij zijn ontwerpers tot wanhoop drijft en na veel tierend gefilosofeer uiteindelijk die iPod triomfantelijk omhoog houdt, dan bruisen zowel de dynamiek van de grafische kunst als Jobs' ideeënbrein. Eureka.

Steve Jobs, waanzinnig goed is verschenen bij uitgeverij Luitingh-Sijthoff, in een vertaling van Karina van Santen en Jan Bos.

BEOORDELING