Boekrecensie: Philip Kerr - De vrouw van Zagreb

Tiende thriller van Kerr met Bernie Günther in de hoofdrol, de politieman die tijdens de Tweede Wereldoorlog het laatste restje recht bijeen poogt te schrapen.

Kerr is vanaf de eerste Günther in de reeks sterk geweest in het beschrijven van de sfeer in Berlijn en elders in Duitsland. Die is beladen en paranoïde, met nazi's en hun tegenstanders die op hun tellen moeten passen.

Günther is zo iemand. Hij is schokbestendig en gruwt van het nazisme, iets wat niet echt een geheim is in Berlijnse kringen. Maar hij heeft eigenschappen die hem desondanks in leven houden. Hij is humoristisch, pienter en discreet - vooral dat laatste is een kwaliteit waar de meeste mensen, bij een onderdrukkend regime dat hielenlikkers en leugenaars kweekt, naar hunkeren.

Tevens heeft Kerr, net als Leon de Winter, een immense kennis van de geschiedenis die hij in de plotlijnen verwerkt. In elke Günthers zit een schatkamer aan historische feiten. Wie de delen alle tien zou lezen, zou goed op de hoogte zijn van het verloop van de oorlog in Duitsland en omliggende landen. En Kerr heeft een vloeiende stijl: prachtig hoe hij zijn verhalen inkleurt met details van gebouwen, steden, bestaande personen, allianties en partijkaders.

Goebbels

In De vrouw van Zagreb is het Joseph Goebbels zelf die Günther benadert, een man die hem met één vingerknip kan maken of breken. Goebbels heeft de ambitie om Hollywoods glorie naar de kroon te steken met Duitse filmstudio's, en hij is heimelijk verliefd op een beeldschone actrice. Via haar belandt Günther in een andere historisch interessante zone, de streek die wordt bevolkt door Kroaten en Serviërs en waar islamitische strijders door de moefti zijn ingezet.

Die zogeheten divisie van de SS Handschar heeft Kerr al in een eerder boek verwerkt, en hier gaat hij dieper op deze materie in. In de verantwoording vermeldt hij de afkeurenswaardige strapatsen van de moefti uit Jeruzalem, die op dat moment in Berlijn woont, en dat een aanzienlijk deel van de islamitische strijders uit armoe meewerkten, terwijl ze de antisemitische plannen van de moefti verfoeiden.

De vrouw van Zagreb heeft een noir-achtige bijklank, met de femme fatale die de rechercheur om haar vinger windt. Het is een noir tegen het decor van een oorlog die op dat moment al begint te scheuren op de stiknaden. Te veel onhaalbare doelstellingen, te veel krankzinnige plannen, te veel interne en externe tegenstand. Boeiend en spannend tot en met de laatste pagina.  

Uitgeverij De Boekerij, vertaling Marjolein van Velzen

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie