John de Mol waarschuwt voor misbruik van zijn naam en foto's bij advertenties over bitcoinsoftware op Facebook. Hij zegt te willen voorkomen dat mensen in de misleidende advertenties trappen. 

Talpa Network, het mediabedrijf van De Mol, meldt woensdag in een speciaal bericht hierover dat zowel John de Mol als Johnny de Mol met klem afstand nemen van de advertenties. Het bedrijf benadrukt dat de advertenties bedoeld zijn om mensen op te lichten.

In één advertentie wordt gesteld dat de zoon van John de Mol bitcoinsoftware publiekelijk beschikbaar maakt en dat mensen hier in twaalf dagen rijk van kunnen worden.

"De inhoud van de advertentie en van het artikel waar die naartoe leidt is volledig vals en misleidend. John en Johnny de Mol hebben op geen enkele manier te maken met hetgeen daarin wordt beschreven", aldus Talpa.

'Ik wil voorkomen dat mensen geld kwijtraken'

John de Mol zegt in een persbericht te hebben getwijfeld of hij hiermee naar buiten moest treden, "maar ik wil voorkomen dat mensen geld kwijtraken en mij straks vragen waarom ik niet heb gewaarschuwd voor deze vorm van misleiding waar mijn naam ten onrechte aan verbonden wordt".  

Een woordvoerder vertelt dat Talpa nog geen concrete klachten heeft gekregen over consumenten die zijn opgelicht. 

Facebook heeft de advertenties al verwijderd, maar Talpa benadrukt dat de advertentie in andere vorm opnieuw kan opduiken. Het mediabedrijf, eigenaar van onder meer SBS en Sky Radio, vraagt mensen die de advertenties weer zien ze te rapporteren bij Facebook.

Talpa wil actie van de politiek 

Het is de tweede keer dat kwaadwillende personen de naam van de zakenman gebruiken in online advertenties. Talpa zegt dat grote Nederlandse mediapartijen ook de advertenties hebben geblokkeerd en verwijderd, "maar het blijft oplichters lukken om advertenties geplaatst te krijgen".

"Het wordt tijd dat de politiek zich buigt over deze ongewenste ontwikkeling en regels stelt om het verschijnen van dit soort misleidende uitingen uit te bannen", aldus Talpa.