De Rode Kruis Hulplijn krijgt steeds meer telefoontjes van mensen die in quarantaine zitten. De bellers willen bijvoorbeeld weten of ze halverwege de quarantaineperiode toch niet even naar buiten mogen, meldt het Rode Kruis donderdag.

Ook zeggen bellers soms dat de regels rond quarantaine niet duidelijk zijn. De Rode Kruis Hulplijn wordt ook gebeld door personen die in quarantaine zitten en niemand kennen die bijvoorbeeld boodschappen voor ze kan doen of medicijnen bij de apotheek op kan halen.

"Al pratende blijkt er vaak toch een oplossing te zijn: een buurvrouw of een bezorgdienst bijvoorbeeld", aldus de hulporganisatie. "Mocht een beller er echt niet uitkomen, dan kunnen lokale vrijwilligers van het Rode Kruis of Ready2Helpers (burgerhulpverleners) de helpende hand bieden."

Sinds de opening van de 'coronahulplijn' kwamen er in totaal ruim 24.000 telefoontjes binnen. De hulplijn werd geopend aan het begin van de uitbraak van COVID-19 in Nederland. Toen kwamen vooral vragen binnen over het coronavirus en de maatregelen.

Nu de hoeveelheid telefoontjes stijgt als gevolg van de snelle toename van het aantal coronabesmettingen, zet het Rode Kruis extra medewerkers in, zodat alle vragen rond quarantaine beantwoord kunnen worden. Informatie over quarantaine is ook te vinden op de website van de Rijksoverheid.

Wat vind jij?