Mensen die met de hogesnelheidstreinen van Thalys en Eurostar reizen, moeten vanaf maandag 4 mei verplicht mondkapjes dragen om aan de coronamaatregelen in België en Frankrijk te voldoen. Dat laten de bedrijven zondag op hun websites weten.

De Thalys is daarmee de eerste ov-dienst in Nederland waar mondkapjes verplicht zijn. Vanuit Amsterdam kan in Nederland via Schiphol en Rotterdam met de Thalys naar Antwerpen, Brussel en Parijs worden gereisd.

"Om de richtlijnen van de Belgische autoriteiten te volgen, legt Thalys vanaf 4 mei het dragen van mondmaskers (zelfgemaakt, chirurgisch of respiratoir) op aan alle reizigers, die aan boord van onze treinen gaan", staat op de website van Thalys.

"Elk type masker is geschikt, zolang de neus en mond effectief bedekt worden", meldt Eurostar.

Reizigers riskeren boete over de grens

Een woordvoerder van Thalys zegt tegen NU.nl dat reizigers niet geweerd worden uit de trein als ze geen mondkapje dragen, maar dat ze daarmee wel een boete riskeren van de Belgische autoriteiten.

Dagelijks rijdt er momenteel nog maar één trein naar Brussel vanuit Amsterdam, met vaak niet meer dan vijftig passagiers, zegt de woordvoerder.

De hogesnelheidslijn Eurostar moest vanaf 30 april tussen Amsterdam en Londen gaan rijden, maar de opening van de lijn is halverwege maart uitgesteld vanwege het coronavirus.

België verplicht mondkapjes in ov

In Frankrijk moeten mensen vanaf 11 mei mondkapjes dragen in het ov en op middelbare scholen. In België moet dat al vanaf 4 mei in de treinen, maar ook op de perrons en in de stations. De Belgische regel geldt voor iedereen boven de twaalf jaar.

NMBS, het Belgische equivalent van de NS, hervat vanaf maandag bijna de volledige dienstregeling. Op de stations komen automaten te staan met desinfectiemiddel en mondkapjes.

Ook Nederlandse ov-sector wil mondkapjes

Ook de Nederlandse ov-sector pleit voor het verplichten van mondkapjes in het openbaar vervoer. Met mondkapjes kan de 1,5 meter afstand versoepeld worden, luidt de redenatie.

Op dit moment zit de maximumcapaciteit van de treinen volgens de sector al nagenoeg aan zijn limiet. Bij een mogelijke verdere versoepeling van de landelijke coronamaatregelen zou de toegankelijkheid van het openbaar vervoer in gevaar komen.

Waarom mondkapjes door de run erop naar de verkeerde mensen gaan
100
Waarom mondkapjes door de run erop naar de verkeerde mensen gaan

Volg de laatste ontwikkelingen rond het virus in ons liveblog.