De beurzen kleuren rood, noodpakketten moeten bedrijven voor omvallen behoeden en horecazaken zijn gesloten. Maar ons koopgedrag geeft sommige ondernemingen juist wind mee.

"Het gaat door het dak. Er wordt maximaal besteld en bezorgd, en dat is zeker goed voor de omzet", zegt een woordvoerder van online supermarkt Picnic aan de telefoon. Om aan alle vraag te voldoen, zijn afgelopen week honderden mensen extra aangenomen bij de digitale grootgrutter.

De hardlopers zijn, naast de te verwachten producten als conserven, pasta, rijst en hygiëneproducten, ook waxinelichtjes. "Alsof mensen toch een beetje van een apocalyps uitgaan."

Omdat Picnic wil voorkomen dat een kleine groep mensen veel van één product bestelt, is bijvoorbeeld wc-papier gelimiteerd in de app. Ook hanteert het bedrijf een bestellimiet van 300 euro, om zoveel mogelijk mensen van boodschappen te kunnen voorzien.

Chocoladecadeau en trampolinespringmatten

"We zien dat vooral artikelen die helpen bij het thuiswerken, sporten en schoonmaken het goed doen", zegt een woordvoerder van bol.com. Opvallend is dat ook de chocoladecadeautjes, zoals Merci, 26 keer vaker verkocht wordt dan normaal. Maar vooral de schoonmaakdoekjes en badmintonnetten zijn niet aan te slepen.

Veelverkopende artikelen bij bol.com tussen 12 en 18 maart

  • Schoonmaakdoek - 113 keer zoveel
  • Badmintonnet - 72 keer zoveel
  • Toiletpapier - 48 keer zoveel
  • Toetsenbordreiniger - 36 keer zoveel
  • Handzeep - 33 keer zoveel
  • Chocoladecadeau - 26 keer zoveel
  • Gewichten - 23 keer zoveel
  • Tuinaarde – 20 keer zoveel
  • Weerstandsband - 19 keer zoveel
  • Trampolinespringmat - 8 keer zoveel

Intratuin ziet een opvallende stijging in de verkoop van diervoeding, terwijl bij de Praxis vooral veel verfproducten en aanverwante artikelen worden verkocht.

"Niet alleen mensen die thuis moeten verblijven grijpen de periode aan om klussen in huis op te pakken, ook horecaondernemers die nu gesloten zijn gebruiken deze tijd om achterstallig onderhoud te doen", aldus een woordvoerder van de bouwmarkt.

Knakworsten en smac

De doe-het-zelfwinkel heeft het druk, en roept klanten op om de kinderen thuis te laten en een bezoekje aan de bouwmarkt niet als gezinsuitje te zien. Om de verspreiding van corona in te dammen, worden onder meer alle deurklinken, kassa's, balie en pinautomaten extra vaak schoongemaakt.

Unilever ziet vooral "eigenlijk het hele Unox-assortiment" hard gaan: van de blikken soep, knakworsten en - tot verbazing van de woordvoerder - de smac.

Ook elektrische fietsen gaan als warme broodjes over de toonbank. Designfietsenmerk VanMoof heeft afgelopen maand wereldwijd bijna 50 procent meer fietsen verkocht dan normaal. Dat gebeurde allemaal online, omdat de winkels van het bedrijf zijn gesloten.

Volg de laatste ontwikkelingen rond het virus in ons liveblog.

Het coronavirus in het kort

  • Het coronavirus verspreidt zich vooral via nies- en hoestdruppeltjes. Het virus kan direct van mens op mens worden overgedragen of (voor beperkte tijd) via oppervlakken zoals deurklinken.
  • Een geïnfecteerde persoon besmet gemiddeld twee à drie anderen. De voorzorgsmaatregelen zijn nodig om dit in te dammen.
  • Verreweg de meeste patiënten hebben milde (griepachtige) klachten.
  • Bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of andere kwetsbaren, zoals hart-, long- of diabetespatiënten. Als iedereen de maatregelen naleeft, verkleint dat hun risico's.
  • Lees hier welke voorzorgsmaatregelen je moet nemen.