AMSTERDAM- De Schotse indierockers Franz Ferdinand zijn weer eens terug in hun 'vertrouwde' Amsterdam en de Heineken Music Hall is de plek waar zij hun fans met groot enthousiasme verwelkomen.

Ruim anderhalf uur laten de heren zien waarom hun laatste album Tonight: Franz Ferdinand in het teken staat van de nacht en het feestgedruis dat daarbij gepaard gaat.

Een bewerkte versie van This Fire doet dienst als een ouderwetse overture. Het publiek wordt warm gemaakt voor wat gaat volgen, en de band verwelkomt hun fans in de bierhal.

Het refrein 'This Fire is out of control, we're gonna burn this city' klinkt als een belofte om er een feestje van te maken. Niet alleen van de band maar ook de menigte belooft luidkeels dat alle remmen los gaan vanavond.

Ambiance

Al snel wordt duidelijk dat Franz Ferdinand tijdens deze tour graag de nadruk legt op de nacht en de ambiance die daarbij hoort. De sfeervolle aankleding van het podium, de lichtshow en minimalistische gebruik daarvan draagt daar perfect aan bij.

Nummers als Live Alone en Walking Away zorgen na het openingsnummer nog even dat het een klein beetje inzakt maar dat zal een schijnbeweging blijken. Kapranos en de zijnen laten het publiek daarna uit hun handen eten.

De zanger demonstreert dit feilloos wanneer hij tijdens Can't Stop Feeling met gemak laat zien dat hij ook zonder gitaar zich als een vis in het water voelt op het podium. Hij is vanavond goed bij stem en de band klinkt strak en gretig.

Charmant

'How is it so far?' vraagt de charmante frontman vervolgens. Het luid gejoel uit de zaal bevestigt dat het goed zit en vanaf dat moment kan het echt los.

De band vuurt nummers met een sneltreinvaart de zaal in en het publiek gaat er gretig in mee. Met hun drie albums hebben de Schotten een dergelijk repertoire opgebouwd dat ze het zich kunnen veroorloven om hun grootste hit Take Me Out al halverwege de avond te spelen.

De fans kunnen in het zelfde ritme blijven door springen want het nummer wordt opgevolgd door Ulysses, hun meest recente hit. Een treffend voorbeeld van een goed opgebouwde setlist.

Uitlaatklep

Dat Franz Ferdinand vooral plezier heeft in wat ze doen wordt nog goed duidelijk gemaakt voordat ze na een klein uur weer achter de coulissen verdwijnen. Een extra drumstel fungeert aan het einde van afsluiter Outsiders namelijk even als een creatieve uitlaatklep voor de vier heren. Zichtbaar genietend geven ze samen een heerlijke drumsolo weg en het publiek geniet ervan.

De toegift die begint met Dark Of The Matinee maakt de avond in stijl af. Vooral het allerlaatste nummer Lucid Dreams zal de menigte een gevoel van de nacht gegeven hebben. Het nummer, dat met enkel gitaar begint en als een pulserend electro / techno- nummer eindigt, schept wellicht zelfs verwarring bij een enkeling.

Onder luid applaus nemen de leden van Franz Ferdinand afscheid van het publiek, met als laatst drummer Paul Thomson die tot de laatste seconde de hypnotiserende beat door laat gaan.

Zelfverzekerd

Geconcludeerd kan worden dat Franz Ferdinand tegenwoordig een zelfverzekerde live-band is. Een band die zonder moeite live fantastische bewerkingen laat horen van hun eigen songmateriaal.

De introductie van synthesizers en de invloed van hun laatste album op hun oudere songmateriaal pakt dan ook erg goed uit. Franz Ferdinand is nog altijd 'dat leuke bandje met die aanstekelijke nummers', maar kan zich nu stiekem ook tot één van de betere live-bands rekenen.

Franz Ferdinand in de HMH