AMSTERDAM - Van Franse chansons naar Engelse pop en van theaters naar clubs. Wende Snijders gooit het roer om dit jaar en dat legt haar geen windeieren.

Paradiso is namelijk volledig uitverkocht en de rij voor de deur vanavond doet vermoeden dat er een internationale superster langskomt. Eigenlijk is dat ook wel zo.

Goed, de nummers op No. 9 hebben nog steeds iets theatraals. En Snijders moet nog een beetje wennen aan staand publiek. Want nu haalt men ineens bier tijdens de nummers en schreeuwen onverlaten door je pauzes heen.

Podiumbeest

De zangeres laat zich echter niet klein krijgen. Mateloos enthousiast en transformerend van nuchtere Hollandse tot diva en podiumbeest windt ze Paradiso langzaam om haar vingers. De publieksparticipatie is nog niet wat het zijn moet, maar daar moet Snijders zelf ook wat handigheid in krijgen.

"Ik heb al een tijdje geen seks gehad, dus als het met jullie kan is dat erg fijn" zegt de zangeres als het publiek niet helemaal meewerkt als er meegeneuried moet worden. Samen met wat gekronkel maakt ze het nog net iets warmer in de zaal.

Wie vraagt er eigenlijk om die participatie? Niet degenen die met open mond toekijken hoe Snijders met de bravoure van een wereldster en uithalen die door merg en been gaan een dijk van een show neerzet. Het is wonderbaarlijk hoe de zangeres zich zo snel, zo sterk kan profileren in het Engels.

Diva

Snijders heeft er niet veel moeite mee om de aandacht van het publiek vast te houden. Vanaf het eerste nummer is de zangeres scherp en toonvast. Hoogtepunt is het nummer Sunday Morning, met op de achtergrond een Afrikaans kerk ritueel.

Op wat vreemde wendingen na -waarom de elektrische gitaar als hij niet aangesloten is en je maar één akkoord kent?- blijft het vanavond spannend en afwisselend. Nadat Snijders zichzelf heeft laten gaan in een nummer relativeert ze dat weer met een nuchtere opmerking.

Maar nadat ze solo een nummer grotendeels a capella zingt en je een speld kunt horen vallen in Paradiso merkt Snijders ook wel dat er vanavond best iets bijzonders aan de hand is. 

Ademnood

Een keertje distantieert ze zich van haar nieuwe taal om als een gekwelde geest een schitterende Franse chanson over de zaal te donderen. Ademnood. Een dergelijke verandering zou menigeen doodsbenauwd maken, maar dat gebeurt hier niet.

Wende Snijders behoort tot de top der Nederlandse zangeressen en wordt alleen maar beter. Zoveel emotie, klasse en charme verschijnt niet vaak ten tonele. Hier kunnen sommige wereldsterren een puntje aan zuigen.