Jarvis Cocker verleidt tot een dansje in Paradiso

AMSTERDAM – Jarvis Cocker is iemand die maar weinig fout kan doen. De Brit, die resideert in Parijs, bracht onlangs zijn tweede soloalbum uit en stond zondag met zijn band voor de tweede keer in Paradiso. Cocker doet weer hetzelfde kunstje, maar dat geeft niet, want het blijft leuk.

Jarvis Cocker gooide in de jaren negentig de heupen al flink los met zijn band Pulp. Het publiek bestaat dan ook vooral uit dertigers die vroeger ooit zelf een dansje waagden op Pulp's Disco 2000 en Common People. En ook bij een optreden van Cocker zelf kom je misschien nog meer voor zijn dansjes dan voor zijn muziek.

Vergeleken met Cocker's optreden in 2007 is Paradiso akelig leeg. Wist hij twee jaar terug nog de hele poptempel uit te verkopen, nu is deze maar half gevuld. Dat interesseert het publiek werkelijk geen hol, zij maken genoeg lawaai voor een bomvolle zaal.

Onderbroekenlol

“I'm here to entertain you, is that ok?”, vraagt Jarvis ons voor hij Pilchard van zijn laatste album Futher Complications inzet. Natuurlijk is dat goed, daar komt het publiek tenslotte voor. Een optreden van Cocker staat garant voor een hoop onderbroekenlol. Dat weet niet iedereen te waarderen en een aantal mensen houdt het snel voor gezien.

Vol overtuiging stort Cocker zich met zijn been op het keyboard terwijl hij de zaal laat meeblèren met Angela. Zijn vijfkoppige band mag er absoluut ook zijn, zonder hen had Cocker zich waarschijnlijk vrij eenzaam gevoeld. Toch is er vrijwel geen interactie tussen Cocker en band, maar des te meer interactie is er tussen Cocker en het publiek.

Dansgoeroe

Cocker beweegt zich als een ware dansgoeroe over het podium en verleidt daarbij tegelijkertijd zijn toeschouwers. Maar laten we eerlijk zijn, Cocker doet hetzelfde kunstje als de vorige keer. Zijn liedjes spelen, dansen als een bezetene en tussendoor grapjes maken. Dat geeft niet, Jarvis Cocker blijft gewoon leuk.

Gelukkig is Cocker de beroerdste niet. Vol medelijden kijkt hij het dorstige publiek aan, loopt het podium af en komt terug met goedkope blikken pils om die vervolgens aan het publiek uit te delen. Zelf trekt hij later een blikje Heineken open. “Ik mag straks nooit meer terugkomen hier nu ik een hoge baromzet verhinder”. Dat heeft hij waarschijnlijk goed gezien.

Blokfluit

Dat Cocker meer kan dan alleen geweldig dansen bewijst hij met zijn minigitaar. Als hij dan later ook nog eens Caucasian Blues inluidt met een blokfluit twijfelt niemand meer aan zijn muzikale skills. Hij blaast er lustig op los en is overduidelijk één van de weinigen die geen jeugdtrauma aan het instrument heeft overgehouden.

Wanneer Cocker ons een serenade brengt over een lustopwekkende tyrannosaurus zakt het overgrote deel van de dames waarschijnlijk als een pudding in elkaar. We denken allemaal dat hij naar ons wijst wanneer hij 'I wanna be your lover' op zijn knieën zingt.

Toppers

Na drie kwartier houden Jarvis Cocker en band het alweer voor gezien, zonder een aantal van zijn toppers te hebben gespeeld. De zaal wil natuurlijk meer en krijgt dat ook. Cocker komt tot twee maal toe terug – met bier. Er wordt hard meegezongen met Don't Let Him Waste Your Time van zijn eerste soloalbum, waarbij hij destijds nog een geniale videoclip maakte.

Wanneer hij een langgerekte versie van het enige disconummer op zijn laatste plaat Futher Complications speelt, You're In My Eyes, is het echt voorbij. De band mag nog even doorgaan, maar Cocker houdt het voor gezien. Dat geeft niet, Paradiso is voldaan. En een aantal schitterende dansmoves rijker.

Gezien: Jarvis Cocker, 7 juni, Paradiso Amsterdam

Jarvis Cocker in Paradiso

Tip de redactie