ROTTERDAM – Een uitverkocht Ahoy genoot zaterdag van het optreden van R&B-zangeres Beyoncé. De bekende zangeres gaf zaterdag 2 en zondag 3 mei Nederlandse fans de kans om haar te bewonderen tijdens de I Am... Sasha Fierce-tour.

Het thema van het album is het verschil tussen de rustige Beyoncé en de diva (Sasha Fierce) waarin zij verandert als ze op het podium staat.

Een doordacht concept, zo bleek al tijdens het beluisteren van het album en zo blijkt des te meer in Ahoy. Beyoncé laat in Ahoy echter zien dat er ook een kern van waarheid in dit handige marketinginstrument zit.

Met veel rook en heupen die uit duizenden zijn te herkennen komt ze op. De zangeres begint matig. Al na een minuut Crazy in Love klinkt ze buiten adem. Dit heeft de ster zelf ook in de gaten; ze laat het publiek meezingen om zelf even op adem te komen.

Beat

Daarna wordt duidelijk dat dit slechts eenmalig was. Tijdens Freakum Dress heeft ze haar stem weer helemaal terug en lijkt ze absoluut geen moeite te hebben om boven de keiharde beat uit te komen.

Na vier nummers is Beyonce vertrokken. De zaal moet het even doen met de dansers en danseressen. Geen probleem, zo blijkt. De dansers zijn, hoe kan het ook anders, van een hoog niveau.

De special effects, waar veel werk aan is besteed, maken het alleen maar specialer. Een woeste zee op het grote scherm achter het podium luidt het eerste rustige nummer van de avond, Smash Into You, in.

Werelds

De zangeres verschijnt op een grote trap, gekleed in een wit badpak, en krijgt de zaal stil. Rustige nummers zijn blijkbaar dus toch haar ding. Zonder beat en danspasjes is daar opeens weer het besef dat deze wereldster echt een fantastische stem heeft.

Genoeg Beyoncé, ze verandert weer in diva Sasha. Als Sasha is de zangeres vooral druk: met omkleden, met op alle denkbare manieren dansen, met zingen. Pas later, tijdens het wat oudere nummer Me Myself and I lijkt ze iets persoonlijks weg te geven. Op haar gezicht is te zien dat ze geniet en helemaal in haar element is.

Ook later op de avond, na aan touwen boven het publiek te hebben gehangen, geeft ze nog zo’n momentje weg. Als het na Babyboy een moment stil is en er een spontane applaus- en joelsessie ontstaat, lijkt ze te beseffen hoe geliefd ze is. Eindelijk, want van ‘echte’ interactie was maar weinig sprake.

Feminisme

Een geweldig concept, een dijk van een stem, heupen uit duizenden en danswerk waar je u tegen zegt: hoe fantastisch deze show ook is, het is wel jammer dat de zangeres weinig interactie heeft met haar band.

Als je trots vertelt dat je voor een vrouwelijke band hebt gekozen (“I believe that women need each other. Which is why I have a whole female band”), is het wel zo leuk om iets van dat feminisme te laten zien.

Lezersfoto's

Bekijk alle lezersfoto's van het Beyoncé-concert op NUfoto.nl