Gisteren werden in Geneve vele nieuwe automodellen onthuld. De jaarlijkse autosalon is een van de grootste van Europa en net zoals vorig jaar stond ook het Nederlandse Spyker weer klaar met een primeur. Door Vincent van Twillert/Autoblog.nl.

De internationale autopers rende gisteren weer als een stel debielen over de beursvloer. Om het kwartier was er wel een automerk dat een presentatie gaf en als je tussendoor ook nog een verhaaltje wilde schrijven en wat foto's wilde maken dan kun je je voorstellen dat het enigszins stressen was. In deze race tegen de klok vergeet je weleens wat en daarom worden we al maanden bestookt met diverse teasers en persberichten.

De autoproducenten kennen het kunstje inmiddels. Als je het een beetje slim aanpakt dan kun je namelijk in de aanloop naar zo'n beurs ervoor zorgen dat je nieuwe model diverse malen in de media komt. Ik geef een voorbeeld: de Audi A5 coupe.

Spyshots

De Audi A5 is een geheel nieuw model van Audi en het langverwachte antwoord op de BMW 3-serie coupé. Er werd al maanden gespeculeerd over deze auto en we hebben dan ook met spanning zitten wachten op de eerste officiële beelden. Na de diverse spyshots konden we begin vorige maand melden dat Audi een speciale microsite had gemaakt waarop de dagen werden afgeteld tot de onthulling. Op deze website was tevens een eerste glimp te zien van de nieuwe coupŽ, een onduidelijke foto van de bovenkant.

Lekken

Maar het feestje werd verpest doordat de afbeeldingen van deze nieuwe auto vroegtijdig lekten op het internet, met als gevolg dat dit nieuws op vele sites besproken is. Dit lekken van foto's is overigens de laatste tijd vaker regel dan uitzondering, al dan niet gedirigeerd door de marketing-afdeling van het betreffende merk. Na het lekken besloot Audi het persbericht dan ook maar vrij te geven, van zowel de A5 als de S5, en wederom werd dit nieuws breed uitgemeten in de media. Tussenstand binnen een maand: driemaal media-aandacht voor het nieuwe model. Dit terwijl de autoshow nog niet eens begonnen was. Een natte droom voor de PR manager.

Gisterochtend stond iedereen klaar om de coupŽ in levende lijve te bewonderen en ook dit is weer massal opgepakt door de pers. Maar is het nog wel leuk? Alle details zijn al besproken en de vormen van de auto zijn ook reeds bekend.

Italiaanse designer

Een mooie uitzondering op deze strategie komt van onze nationale trots Spyker. Het bedrijf had bekendgemaakt dat ze een nieuw model zouden onthullen, met hulp van een bekende Italiaanse designer, maar er was verder nog geen informatie. Tot het moment dat Victor Muller gisteren het laken van de auto aftrok. Een prachtige creatie, maar daar gaat het nu even niet om.

Gelukkig zijn er dus merken die het nog voor elkaar krijgen om een premire geheim te houden, zoals ook BMW gisteren deed met de nieuwe M3. Vergelijk het met je verjaardag van vroeger, de cadeaus die je 's ochtends mocht uitpakken, dat was het mooiste moment. Deze momenten zijn in de automotive branche echter heel schaars geworden.