Afgelopen maandag presenteerde Honda een speciale F1 bolide om aandacht te vragen voor de milieuproblematiek. Een zeer interessante actie. Een andere interessante actie kwam van een Duitse politicus die de term "verrader" in de mond heeft genomen, voor iedere landgenoot die in een Japanner rijdt. Het zette me aan het denken. Door Vincent van Twillert/Autoblog.nl.

Eerst even over de Duitsers. Het betreffende bericht ging over de Duitse minister-president van Baden-Württemberg, deze beste man lijkt zwaar geïrriteerd en liet weten dat degene die in een Japanner rijdt eigenlijk een verrader is. CDU-partijbobo Thomas Strobl deed er vervolgens nog een schepje bovenop door te zeggen dat "niemand wil dat de minister-president zich per Japanse rijstschotel laat vervoeren".

Duidelijke taal. En enigszins begrijpelijk, zeker als je je bedenkt dat er veel op het spel staat voor Duitse politici. Kijk naar al die arbeiders bij diverse grote autofabrikanten zoals Volkswagen, BMW en DaimlerChrysler. Als de autoverkopen dalen dan is dat een klap voor de Duitse economie, die toch al zo broos is. Maar openlijk afgeven op de Japanners, gaat dat niet wat ver? Hebben de Duitsers dit niet een beetje aan zichzelf te danken?

RA107 Formule1

Daarvoor moeten we eerst even terug naar Honda. Honda presenteerde de nieuwe RA107 Formule1 racewagen met als beplakking één grote afbeelding van onze blauw-groene planeet. Op deze manier willen de Japanners de aandacht vestigen op vervuiling van de aarde door toedoen van de mens.

Het initiatief van Honda is een perfecte combinatie van een aantal trends die op dit moment gaande zijn. Denk aan maatschappelijk ondernemen, hybride auto's en ook "web 2.0". Mensen worden namelijk opgeroepen om zelf bij te dragen aan een beter milieu en kunnen via de speciale website myearthdream.com donaties doen.

Angstige konijntjes

Noem het hypocriet, maar Honda doet tenminste iets. Ondertussen lijkt het alsof de Duitse merken als angstige konijntjes in de koplamp kijken, ze hebben geen idee wat er allemaal aan de hand is. Onze oosterburen, met al die bekende automerken, zijn mijns inziens veel te terughoudend. Ze zijn overtroffen door First Mover Toyota, die met de Prius een eerste hybride auto op de markt wist te zetten, en nu is het Honda die met deze zeer noemenswaardige actie komt.

Brandstofcelauto

Het Japanse merk is overigens bezig met de eerste in serie geproduceerde brandstofcelauto, deze Honda FCX moet volgend jaar op de markt komen. En wat doen de Duitsers? Die komen met een schonere diesel, WTF? Er lagen nog wat oude dieselmotoren in het magazijn en die moeten eerst opgemaakt worden? Terwijl de Duitse persberichten over hybride techniek je om de oren vliegen lijkt er weinig actie te bespeuren. Er wordt zelfs zonder schaamte gesproken over planningen richting 2020.

Het wachten is nu op een boycot van Japanse auto's in geheel Duitsland, iets waar Noord-Korea al mee begonnen is.