Slaaf van de TomTom

Op de één of andere manier heb ik sinds de start van de draagbare navigatie-trend al een grondige hekel aan de automobilisten die zo'n ding op hun voorruit plakken. Zelfs mensen die niet verder komen dan de lokale supermarkt vertellen trots dat ze er ook eentje hebben. Door Vincent van Twillert/Autoblog.nl

Nu ben ik wellicht iemand die zich graag afzet tegen massaproducten, maar ditmaal blijkt mijn weerzin tegen deze oprukkende apparatuur ook gegrond. De TomTom (en vergelijkbare producten van Garmin, Mio, etc) zorgt namelijk voor extra overlast op onze provinciale wegen. De rust van een gezellige ouwe dorpskern wordt daarom steeeds vaker verstoord door een dertigtonner diesel die tevergeefs probeert zijn vehikel te keren.

Oorzaak van dit alles zijn de wegenkaarten die gebruikt worden. Deze kaarten zijn afkomstig van bedrijven als TeleAtlas en Navteq en worden onder andere ingekocht door TomTom. Deze kaarten bevatten echter geen info over doorrijhoogtes en wegbelasting. Gevolg hiervan is dat de zojuist beschreven trucker via wegen met een verbod op vrachtverkeer naar de eindbestemming wordt geloodst.

Afslag

Een ander voorbeeld is de werkwijze van de software in het geval er een ongeluk gebeurd is op de uitgestippelde route. Zodra de software dit opmerkt worden de gebruikers massaal naar de eerstvolgende afslag gedirigeerd. Om aldaar terecht te komen in een schuivende parade van hopeloze automoblisten met totaal geen gevoel voor oriëntatie. Het resultaat? Diverse dorpswegen voorzien van opstoppingen...

Toevallig was ik vorige week samen met een niet nader te noemen collega in Den Haag. Ik reed achter hem aan en ook hij volgde de navigatie zoals een braaf Gristen de stem van God volgt. Totdat ik bij een T-splitsing begon te twijfelen over de keuze van de routebijbel. Wachtend op het stoplicht belde ik snel mijn collega op om te laten weten dat we volgens mij toch echt de andere kant op moesten. De actie was kansloos, mijn collega was overtuigd van de weg der verlichting. Twee stoplichten verder maakten we een U-turn...

Dommer

Nogmaals een bevestiging dat we stelselmatig dommer worden vanwege de gadgets die ons leven zogenaamd verrijken. We denken niet meer na en vertrouwen blind op de technologie. De opmars van navigatie-apparaten bevestigt dat maar weer eens.

Maar er is hoop. Om ons enigszins tegemoet te komen is über-navigator TomTom reeds in onderhandeling met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en Rijkswaterstaat (RWS) om betere file-informatie te krijgen. Op dit moment zegt die info alleen wat over de lengte van een file, maar het is niet bekend of de file stilstaat of dat er met 30km per uur wordt gereden. Dat is nogal een verschil. Op basis van dat soort zaken kan namelijk een betere afweging worden gemaakt en TomTom hoopt daarmee een aantal problemen op te lossen. Wanneer is echter niet bekend.

Mijn advies. Koop weer eens een ouderwetsche wegenkaart met handige tabbladen. Het houdt je alert en wellicht steek je er nog iets van op.

Tip de redactie