Wij autojongens hebben altijd wel wat te kankeren. Regelmatig misbruiken wij ons columnplatform om ongenoegens te uiten over de vele regeltjes die ten gunste van het milieu, de veiligheid of een sluitpost van de begroting de lol uit het autorijden halen. Door Sacha Prins/Autoblog.nl

Zo profileren wij ons telkens weer als oogkleppen dragende onverantwoordelijke zeloten terwijl we maar niet snappen waar dat stereotype beeld van de asociale automobilist vandaan komt.

Afijn, de waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Daarom gaan we het vandaag anders aanpakken, want er is nog genoeg lol te beleven aan de auto. Hoeveel lol is gewoon een kwestie van budget.

Flits

Rijd bijvoorbeeld eens 20 a 30 km/h te hard op de snelweg als de omstandigheden het toelaten. Als je dan geflitst wordt -en dat word je toch wel- dan heb je tenminste meer waar voor je geld dan die stomme 4 km/h te hard bonnen die je nu al krijgt. Tip: Let wel op die invordering rijbewijs grens, want dan is het natuurlijk niet meer leuk.

Klappertand-uitjes

Of nog beter, vraag aan je Mercedes of Porsche dealer naar zo'n leuk Lapland drift-arrangement. Geen Benz of Porker? Geen probleem, elk zichzelf respecterend automerk heeft vergelijkbare klappertand-uitjes voor de echte liefhebbers.

Lekker male-bonding met een stel andere liefhebbers (lees: mafkezen) in je favoriete speeltje. Geen 1.000 euro per dag over, of beschikbaar, voor een lang weekeinde driften in de sneeuw? Niet getreurd, er zijn genoeg budgetvriendelijke gum-cursussen om je eens flink uit te leven en de geneugtes van achterwielaandrijving zonder ESP te evaren.

In bezit van zo'n ultra-coole terreinwagen zoals een Defender of G-Klasse om de kinderen naar school te brengen of je avontuurlijke aard aan collega's te etaleren? Doe dan eens een off-road cursus van een dag en sta versteld van wat zo'n auto allemaal kan.

P.C. Hooft-prinsesjes

Zo af en toe over het strand rijden gaat immers ook vervelen, en levert uiteindelijk toch een bon op. Investeer dat geld in zo'n cursus en versterk de band met je terrein-auto. Dit is overigens niet alleen weggelegd voor de echte terreinauto's, ook fatsoenlijke SUVs met lage overbrenging komen voor de off-road cursus in aanmerking. Denk daarbij aan de Porsche Cayenne, VW Touareg, Mercedes ML, Jeep (Grand) Cherokee, Kia Sorrento, e.v.a. De terreincapaciteiten van deze P.C. Hooft-prinsesjes en paardentrailer-trekkers zal je versteld doen staan.

Geen zin in een cursus? Ga dan eens winkelen in een andere stad dan dat suffe provinciestadje om de hoek. Als je het goed organiseert maak je zo een leuk ontspannend ritje naar Antwerpen, Gent of Brussel (goed winkelen, goed knagen en ritje is gratis), Dusseldorf of Keulen (goed winkelen, goed knagen en ritje mag snel). Allemaal steden die vrij autovriendelijk zijn met allerhande parkeergarages. Tip: Doe dit niet op vrijdag, want dan steek je je auto terplekke in brand nadat je na 10 minuten rijden de file in bent gereden.

Inspiratie

Nog geen inspiratie voor een leuk automoment? Vraag je dan eens af of je niet nog een auto nodig hebt. Denk daarbij aan datgene wat je eigenlijk altijd al had willen hebben. De metrosexuele roadster, die terreinauto, boodschappenauto voor de huisman/vrouw, etc. Gegarandeerd uren zoekplezier op Nederlandse en buitenlandse occasionsites.

Met name de Duitse en Zwitserse occasions zijn interessant. Duits vanwege het enorme aanbod, Zwitsers vanwege de opvallend lage kilometer standen. Gedurende de zoektocht vervagen de normen en voor je het weet ben je geslaagd en rijd je in de zomer stijlvol rond.

Lol

Je ziet, er is nog genoeg lol te beleven aan de auto. Want naast deze suggesties kun je ook lid worden van een oldtimerclub, lekker F5-en op Autoblog in de baas zijn tijd of een motorfiets kopen. Dus geen reden om te treuren. Het kost wat, wordt alleen maar duurder, maar goed, een liefhebberij mag wat kosten.

Wat zeg je? Je gebruikt de auto om van A-naar-B te gaan? Waarom zit je deze column dan te lezen?