Ik ben van de generatie voor wie David Hasselhoff indertijd een ware held was. Iedere week zat ik dan ook steevast volledig in trance voor de buis gekluisterd voor weer een nieuwe aflevering Knight Rider met Michael Knight en zijn superauto KITT. Door Dennis Oosterwolde/Autoblog.nl

Toevallig zag ik niet zo lang geleden nog een aantal fragmenten uit een oude aflevering. Wat me nu dan vooral opvalt is de overdaad aan foute leren jasjes, te strakke spijkerbroeken, reuze zonnebrillen en overhemden die bol staan van getoupeerd borsthaar. En het was allemaal ontzettend hip.

Turbo-boost

Hoogtepunt in iedere aflevering was natuurlijk de inzet van de turbo-boost van KITT. De feitelijke landing zag je zelden, maar niemand die daarover klaagde. Waar je toen ook niemand over hoorde, was het gegeven dat KITT uitpuilde van allerlei kleurrijke knopjes die door Michael met de hand werden bediend, terwijl KITT ook uitstekend kon luisteren.

Om de pret voor jezelf niet te verpesten moet je bij sommige dingen niet teveel nadenken; dat is tegenwoordig overigens niet anders.

Scannen

Een ander aardig foefje van KITT was dat hij personen kon scannen en binnen enkele seconden wist te vertellen in wat voor toestand iemand verkeerde en wat de persoon in kwestie allemaal onder de leden had. Ondenkbaar in die tijd, maar langzaam maar zeker wordt dit steeds iets meer realiteit. Er komt een dag dat je geen huisarts meer nodig hebt en je bloed kunt prikken in de auto. Sterker nog: onze auto’s zullen ons net als KITT in een fractie doormeten en vertellen hoe we er medisch voor staan.

In die richting zijn er al een aantal ontwikkelingen gaande. Autofabrikanten investeren miljarden bij de ontwikkeling van veiligheidssystemen, aangeduid met de meest uiteenlopende drielettercombinaties.

Toch blijft de grootste uitdaging nog altijd de onvoorspelbare bestuurder. KITT zou er nog wel raad mee weten, maar hoe voorkom je dat een bestuurder door oververmoeidheid in slaap valt, of onder invloed van alcohol of drugs tegen een boom rijdt?

Beschonken

Om te voorkomen dat de bestuurder beschonken achter het stuur kruipt, werken verschillende autofabrikanten aan systemen waarbij de bestuurder eerst een blaasproef moet afleggen alvorens de auto kan worden gestart.

Anderen gaan daarbij nog een stapje verder en meten via sensoren in het stuurwiel het alcoholpercentage van de bestuurder. Hierbij wordt het zweet in de handen geanalyseerd en wanneer het alcoholpercentage te hoog is weigert de auto dienst.

Er wordt gewerkt aan het voorkomen dat een bestuurder in slaap valt. Hierbij worden camera’s gebruikt die de bewegingen van de ogen en pupil bewaken. Dreigt de bestuurder in slaap te vallen, dan wordt door middel van een luid geluidssignaal, een vibrerende stoel of een koude wind in de nek de bestuurder weer op scherp gezet.

Het rijgedrag wordt continu gecontroleerd en bij onregelmatigheden kan de snelheid van de auto automatisch worden verminderd of de auto zelfs volledig tot stilstand worden gebracht. Deze systemen zijn nog volop in ontwikkeling, maar de eerste varianten kunnen we binnen 4 jaar verwachten.

Keerzijde

Fantastische initiatieven, maar deze ontwikkelingen kennen ook een keerzijde. Ze gaan ten koste van onze privacy. Ondertussen worden steeds meer auto’s uitgerust met een zwarte doos, die al veel meer informatie verzamelt dan waar velen zich bewust van zijn.

Vooralsnog is dit technische informatie over de toestand van de auto, waarbij je kunt denken aan simpele zaken als gereden afstand en snelheid, maar deze opgeslagen informatie wordt soms al gebruikt bij het bepalen van de schuldvraag in geval van een verkeersongeluk. Wanneer de auto straks ook informatie over de toestand van de bestuurder bijhoudt, blijft er nog weinig privacy over.

De auto houdt dan bij waar we geweest zijn, wat we gedronken hebben en hoe fit we waren en hoeveel personen er op ieder moment in de auto zaten. Verzekeraars smullen natuurlijk bij deze gedachte, maar ik vrees dat de "Big Brother maatschappij" steeds een stapje dichterbij komt.