Koop toch een normale auto!

Vroeger waren tieten en parket nog niet van plastic en er mocht nog gewoon ongegeneerd hard gereden worden. Over die tijd wil ik het vandaag eens hebben. Door Wouter Karssen/Autoblog.nl

In die tijd werd een stationwagen gekocht door mensen die ruimte nodig hebben: loodgieters, aannemers en andere mensen die echt een vak hebben geleerd. In de jaren '90 was de ommezwaai, want de heren marketeers van onze wereld, die geen gelegenheid onbenut laten om ons iets aan te smeren dat we eigenlijk niet nodig hebben, hadden voor ons besloten dat de stationwagen moet worden gezien als een lifestyle auto.

En dus begonnen ook hippe ICT prutsers en masse de Sportwagons, de Breaks, de Avant’s en Tourings te leasen. Aangezien tegenwoordig alles draait om lifestyle, is die extra ruimte als bonus mooi meegenomen.

Bugaboo en Maxi Cosi

Echter, een groot probleem van de babyboomers waren de Bugaboo’s en de Maxi Cosi’s. Deze passen lang niet altijd even lekker in de filestyle stationwagen. Daar moest wat voor worden bedacht en dus werd de MPV geïntroduceerd.

MPV

Voor de leken onder ons: de afkorting MPV staat voor Multiple Purpose Vehicle en moet dus worden gezien als een "lifestyle" peoplemover. Feit is: ze lijken op bestelbusjes, ze rijden als bestelbusjes, maar zijn minder ruim dan bestelbusjes en bovenal veel duurder dan bestelbusjes. Het zijn de auto’s die worden gebruikt om iedere dag weer heel veel lucht te verplaatsen van huis naar werk en vice versa.

In het weekend wordt er wat lucht uitgelaten en er gemiddeld 1,4 kind ingestopt, compleet met 3 kuub aan luiers, speelgoed, bedjes en extra kleding. Vroeger paste een compleet vierkoppig gezin inclusief kampeeruitrusting in een VW Kever of Fiat 500, maar tegenwoordig is de logistieke operatie voorafgaand aan een zondagmiddagje bij oma een stuk uitgebreider.

SUV

Voor de ietwat ruigere moeder of vader in de post-luier-periode en die niet per se iedere keer 3 kuub hoeft mee te zeulen, werd door de autofabrikanten al snel de SUV geïntroduceerd. Deze afkorting staat voor Sport Utility Vehicle, waarbij je de "Sport" rustig kunt vergeten, want deze auto’s zijn in de verste verte sportief. In plaats daarvan zijn ze duur in verbruik, langzaam en vooral erg groot.

Dat laatste lijkt ook het belangrijkste aankoopargument te zijn, want de auto’s creëren een schijngevoel van veiligheid en daarbij kan iedereen aan je grote bak zien dat het erg goed met je gaat.

Logica

Maar goed, door de heren marketeers wordt aan alles gedacht, dus voor degene die de SUV’s te lomp vinden worden er nu nog interessantere modellen ontwikkeld. Wat te denken van de Crossover’s, het resultaat van de kruisbestuiving van een SUV met een Coupé, of wellicht de MPV Coupe Cabriolet? Enige logica lijkt te ontbreken, hoewel de mooie vierdeurs coupés wel degelijk een aanwinst zijn voor het mondiale wagenpark.

Inspirerende auto's

Een vierdeurs coupé mag dus nog wel, maar de aloude klassieke sedan blijft uiteindelijk niet te versmaden. De mooiste en meest inspirerende auto’s hebben typeaanduidingen als QuattroPorte, M5, S65 AMG, RS4 of 159. Meer heb je toch ook niet nodig in een auto: er kunnen vijf mensen in zitten, de kofferbak slikt genoeg bagage en 400 tot 500 pk is meer dan voldoende voor de vlotte ritjes naar de supermarkt.

Sedan

Twijfel je nog over een SUV, bedenk dan dat een wijs man ooit zei dat SUV’s zielig zijn, dus voor op het lijstje met goede voornemens voor 2007 luidt mijn advies: bestel een mooie sedan.

Tip de redactie