Een nieuwe auto kopen moet een feestje zijn

Als een serieuze autoliefhebber kan ik niet ontzettend veel dingen bedenken die leuker zijn dan het kopen van een gloednieuwe auto. Er zijn mensen die het zich kunnen veroorloven om hier een dagelijkse hobby van te maken, maar als loonslaaf met een auto van de zaak, is dit feestje mij slechts eens in de drie jaar gegund. Door Dennis Oosterwolde/Autoblog.nl

Geneugten van de leaserijder

In mijn vorige column heb ik reeds aangegeven een verwende leaserijder te zijn, maar naast veel voordelen, heeft een auto van de zaak ook nadelen.

De bijtelling doet mij nog het meeste zeer, maar je hoeft mij niet zielig te vinden, want de nadelen worden in voldoende mate gecompenseerd door de voordelen. Naast het enorme gemak van zo'n zorgenloze geleende auto, vind ik het vooral erg aangenaam om iedere drie jaar weer een splinternieuwe bak uit te mogen zoeken. Niet iedereen zal het met mij eens zijn, maar niets ruikt zo lekker als een nieuwe auto.

Passie en emotie

Het uitzoeken van een nieuwe auto zorgt helaas ook altijd voor de nodige ergernissen, althans, bij mij wel. Ervaring heeft mij geleerd dat goede autoverkopers een schaars goedje is. Er valt veel aan te merken op het autoverkopersvolk. Juist van autoverkopers mag je toch verwachten dat zij begrijpen dat een auto voor velen passie en emotie is, maar helaas is dit besef vaak ver te zoeken. Als jonge dertiger, mocht ik al drie keer eerder een nieuwe auto uitzoeken en iedere keer was het in negatieve zin weer een feest van herkenning.

Een auto kopen gaat net iets verder dan de aanschaf van een pakje boter. Doordat ik alles behalve merkentrouw ben, gaat er dan ook iedere keer weer een gedegen stuk research aan vooraf. Daar trek ik rustig zes maanden voor uit, om te komen tot een weloverwogen keuze. In die periode wordt de brievenbus overstelpt met brochures en de agenda staat vol met diverse proefritjes.

Ergernissen

Op tournee langs de verschillende autodealers zijn er tal van zaken waar ik mij aan stoor. Dat begint al bij binnenkomst in de showroom. De showroom moet netjes en ruim zijn ingericht en een warme uitstraling hebben. Nog veel te vaak stap ik een showroom binnen die enkel verlicht is met saaie TL-balken en daarmee de uitstraling heeft van een oud gymlokaal.

De auto's moeten ruim zijn opgesteld, zodat ik er fatsoenlijk om de auto heen kan lopen en 'm op een normale afstand vanuit iedere hoek kan bewonderen. Geloof me, maar ik heb meer dan eens meegemaakt dat ik niet normaal het portier kon openen, zo krap stonden de auto's geparkeerd.

Ergerlijke verkopers

Het gebrek aan een fatsoenlijke showroom kan nog worden gecompenseerd door een goede verkoper, maar uiteindelijk heb ik doorgaans meer klachten over de verkoper zelf dan over zijn showroom.

Ook hier gaat het bij binnenkomst vaak mis. Op het moment dat een verkoper direct vol bovenop mij duikt, ben ik geneigd om direct weer naar buiten te lopen. Een vriendelijk goedemiddag is in eerste aanleg voldoende. Na een paar minuten mag de verkoper best even komen informeren of hij mij van dienst kan zijn.

Dan heb je ook nog de verkopers die volledig ongeïnteresseerd achter hun bureau blijven zitten, alsof er niemand in de showroom is. Ik snap best dat het niet altijd even eenvoudig is een bezoeker correct in te schatten, maar dit is nu juist iets dat een goede verkoper van een slechte onderscheidt.

Waar ik jeuk van krijg is een verkoper die zijn eigen product niet kent. Veel tamelijk simpele vragen moeten dan worden opgezocht, of even bij een collega worden geïnformeerd. Hierin ben ik echt niet onredelijk, want ik hoef heus niet tot negen cijfers achter de komma te weten wat de acceleratie is op een onverharde weg bij windkracht 7 rijdend op winterbanden, maar ik verwacht wel een stukje parate kennis als het gaat om hele gangbare vragen.

Proefrit

Dan de proefrit. Als ik een proefrit wil maken in een auto met een bepaalde motor, zorg er dan ook voor dat die uitvoering beschikbaar is. Dus als ik geïnteresseerd ben in een auto met een 2.0 liter motor, kom dan niet aankakken met een 1,8 liter uitvoering, of als ik een automaat wil, kom dan niet met een handgeschakeld model.

Waar ik ook niet goed tegen kan is dat sommige verkopers vergeten dat de klant altijd gelijk heeft. Op het moment dat ik na een proefrit aangeef dat ik de vering een beetje stug vind, zit ik niet te wachten op een pleidooi waarin men mij probeert te overtuigen dat ik eigenlijk ongelijk heb. De verkoper mag de auto best verdedigen, maar begin dan eerst met erkennen dat de vering inderdaad aan de stugge kant is en leg daarna gefundeerd uit dat daar een goede reden voor is. Dan mag je zelfs best zeggen dat dit voor een deel afhankelijk is van wat men gewend is.

Tot slot wil ik dat een verkoper laat merken dat hij zijn best doet om een auto aan mij te verkopen. Super slecht is dus bijvoorbeeld wanneer ik na een proefrit of het opvragen van een offerte nooit meer iets van de verkoper verneem. Bel rustig na een week nog eens beleefd op om te informeren naar de stand van zaken, maar schiet daarin niet door. Ik heb meegemaakt dat een autoverkoper mij iedere week een keer belde om te vragen of ik al een besluit had genomen over wat mijn volgende auto zou worden. Op zulke telefoonstalkers zit ik natuurlijk ook niet te wachten.

Vrouwelijke verkopers

Autoverkoper is een typisch mannenberoep. Toch zijn er genoeg mensen die menen dat vrouwen minsten net zo goede, of misschien zelfs betere autoverkopers zijn. Zelf heb ik nog niet het genoegen gehad een vrouwelijke autoverkoper te mogen treffen, dus ik zal mij op dit punt van ieder commentaar onthouden, maar ben natuurlijk wel benieuwd.

Open deuren

Deze column is gebaseerd op mijn ervaringen met verschillende merkdealers. Doordat ik tot nu toe enkel nog nieuwe auto's heb gekocht, kan ik alleen maar hopen dat de occasionboeren het een stuk beter doen.

Tevens hoop ik dat jij betere ervaringen hebt met het kopen van een nieuwe auto en dat dit werkelijk het feestje is dat het zou moeten zijn. Mocht jij dit lezen en toevallig een autoverkoper zijn en je ook nog eens aangesproken voelen, dan vertrouw ik erop dat je lering trekt uit mijn verhaal, hoewel ik van mening ben enkel open deuren te hebben ingetrapt.

Tip de redactie