Afgelopen weken stond het internationale autonieuws in het teken van de Peking motorshow. China is namelijk on the move, letterlijk en figuurlijk! Door Vincent van Twillert/Autoblog.nl

Maar net zoals in alle andere branches is er natuurlijk veel weerstand tegen de Chinese machine die als een Terminator op ons af lijkt te komen. We kennen daarbij allemaal de verhalen over het Chinese kopieergedrag. Auto's zijn hierop geen uitzondering, want tal van designs worden bijna letterlijk overgenomen en zelfs Ferrari's worden schaamteloos nagemaakt.

Wereldmarkt

Opvallend is dat op de autoshow van Peking ruim een derde van de aanwezige merken van Chinese afkomst is. Dit lijkt het gevolg van de Chinese toetreding tot Wereldhandelsorganisatie WTO in 2001. Toetreding tot de WTO heeft de toegang tot de wereldmarkt vergroot en daarmee zijn kansen gecreëerd voor de exploderende Chinese economie, die zelfs door de overheid wordt afgeremd om de boel een beetje in de klauwen te houden.

Azië

Aziatische auto’s hebben in Europa al jaren vaste voet aan de grond met tal van Japanse merken als Toyota, Lexus, Mazda, Subaru, Nissan, Daihatsu en Suzuki, maar ook met Koreaanse merken als Kia en Hyundai. Echter wanneer er over Chinese auto’s gesproken wordt, komt al snel de naam Landwind te sprake. Dit merk baarde vorig jaar veel opzien door een akkefietje met 65+ hobbyclub ANWB en het Duitse ADAC. De Landwind zou volgens beide organisaties allesbehalve veilig zijn, zeg maar dodelijk. Wat zou bij de anti-Landwind propaganda het zwaarst gewogen hebben: de bescherming van de automobilist of wellicht een 'masterplan' tegen de Chinese opkomst?

Naast Landwind telt China nog vele andere automerken. First Automobile Works (FAW) is de grootste autoproducent van het land. In Peking presenteerde de autobouwer maar liefst 29 nieuwe modellen, waarvan er tien enkel produceren voor de lokale markt. Het hoogtepunt is de luxe HQ3, die ook in kogelwerende en verlengde versie leverbaar is.

DaimlerChrysler

Chery lijkt echter één van de meest interessante Chinese autobouwers. Onlangs maakte dit bedrijf bekend dat ze gaan samenwerken met het Italiaanse Fiat en dat ze in opdracht Alfa Romeo's gaan bouwen. Tevens zal het merk waarschijnlijk gaan samenwerken met DaimlerChrysler om de Dodge Hornet te produceren.

Kopieerkunstje

En in tegenstelling tot veel andere Chinese automerken die enkel het kopieerkunstje kennen, heeft Chery voor het ontwerp van de M14 de hulp ingeroepen van het welbekende Italiaanse designhuis Pininfarina. Dat het anders kan, zagen we eerder ook bij het Chinese SAIC concern, dat netjes de designs van het failliete Rover opkocht en deze gebruikt voor de merknaam Roewe.

Maar moeten we als Europa nu bang zijn voor China of niet? In de Intermediair schreef men laatst over Henk Schulte Nordholt, zakenman en China-kenner, die claimt dat het land nooit een wereldmacht zal worden. Een economische reus, dat dan weer wel, maar dit zal niet vergelijkbaar zijn met de macht van bijvoorbeeld de Verenigde Staten. De belangrijkste reden hiervoor is dat de Chinezen te weinig ambitie en expansiedrift kennen.

China heeft volgens Nordholt geen buitenlandse referenties nodig en handelt puur uit economische redenen. Het communistische land is altijd zeer in zichzelf gekeerd geweest en moet niets hebben van de buitenwereld. Men is er zeer materialistisch en praktisch ingericht. De Chinezen snappen best dat je kennis niet alleen kunt jatten, maar je deze ook zelf moet ontwikkelen. Om die reden doet men ervaring op in het buitenland en worden diverse bedrijven opgekocht om specifieke kennis in huis te halen.

Kwaliteit

Volgens mij mist China de creativiteit en hebben ze gewoon andere normen en waarden, maar is dat noodzakelijkerwijs ons probleem? Laat die angst voor China los en zie de potentie. Ze hebben nog geen last van een ingewikkelde wetgeving of een 40-urige werkweek, ze draaien op topsnelheid, produceren goedkoop, maken inmiddels auto's op waterstof en hebben zowaar hun eigen concept cars. Dat de kwaliteit lang niet altijd op het niveau is dat we gewend zijn, zou je voor lief kunnen nemen, want daar is de prijs dan ook naar. Als het al zou kunnen, moeten we China dan willen stoppen?