De grote PK race

Vroeger hadden supercars 300 pk en was je onder indruk van een topsnelheid van 250 km/u. Nu zijn er zelfs al diesels die begrensd zijn op 250 km/u en lijkt het allemaal niet zo bijzonder meer. Door Wouter Karssen/Autoblog.nl

De eerste Golf GTI had 110 pk, de tweede 139 pk, nummer drie 150 en de huidige versie heeft er 200. Dat valt nog mee, het kan nog veel heftiger. De eerste generatie BMW M5 was met 286 pk niet bepaald een stakker, in de huidige 5-serie is er een diesel die hetzelfde vermogen op de weg brengt.

De tweede generatie bracht het tot 316 en later tot 340 pk. De derde M5 had al 400 pk en de vierde en huidige generatie heeft 507 pk. Zonder het grafiekje te tekenen heeft de goede lezer al door dat daar nogal een forse stijging in zit.

Haasje over

Leuk voor de liefhebber van de M-modellen van BMW, maar het creëert wel een probleem. De producten van supercar fabrikanten moeten uiteraard wel sneller zijn dan een familiesedan die toevallig 500 pk heeft.

De huidige instap Ferrari (prijstechnisch absoluut de klapperrrr van de week) heeft dus 490 pk, de grote broer van de F430 moet al meer mee brengen om nog verkocht te worden.

Overigens geef ik er de voorkeur aan om Italiaanse schonen vrouwelijk aan te spreken, maar taalpuristen weten dat een auto mannelijk is. Terug naar de redenering maar weer: de 599 GTB Fiorano heeft een heftige 620 pk. Wat weer aanleiding was voor Lamborghini op de Murcielago op te pompen naar 640 pk.

De 1000 pk barrière

Sinds het verschijnen van de Veyron met 1001 pk is dat de nieuwe benchmark geworden en zien we talloze pogingen om de Veyron te evenaren of te overtreffen. Sommigen komen voort uit hobbyisme, maar ook de kleine, specialistische autofabriekjes hebben graag een imagebuilder die de magische 1000 pk grens doorbreekt.

Verfrissend – lichtgewichten

Mocht er ooit nog een opvolger voor de Veyron komen, dan is de grote vraag uiteraard of die dan weer meer pk’s moet hebben. Wellicht een leuke suggestie is om dat niet te doen (gratis advies voor VAG, het moet niet gekker worden): zet de Veyron II maar op een dieet. Er zijn immers fabrikanten die kiezen voor een andere weg.

Niet het nastreven van zo veel vermogen staat voorop, maar een licht gewicht in combinatie met voldoende pk’s. Donkervoort, Lotus, Caparo zijn enkele van de fabrikanten die juist die route kiezen, tot groot genoegen van een groeiende schare fans.

He aint heavy...

De pk’s komen ook weer niet uit de lucht vallen, auto’s worden de laatste jaren rap zwaarder. Om te kunnen voldoen aan milieu-eisen, luxe-eisen en een beetje lekker te crashen in de EuroNCAP test is meer ijzer nodig.

Bovendien hebben veel automobilisten een dringende behoefte ontwikkeld om meer lucht te verplaatsen als ze in de file staan en dus bestellen we en masse MPV’s en SUV’s.

Meer pk’s voor de massa

Kortom over 10 jaar heeft iedereen 500 pk onder het rechterpedaal en hebben echte supercars 2000 pk. Alternatief scenario is dat Nederland door het broeikaseffect volledig onder water staat en we allemaal in een speedboat rondvaren of peddelen.

Tip de redactie