Snelheidsmonsters in matige draf

De maximum snelheid ligt onder vuur. Voor de zoveelste keer, want over snelheidsbegrenzing wordt al sinds de introductie van de auto gesteggeld. Door Anno

120 of 130 kilometer per uur op de snelweg? De vraag zou niet opgekomen zijn bij de Haagse fotograaf Van Varseveld. Toen hij in 1896 trots zijn Benz Victoria op station Arnhem afhaalde, deed de eerste Nederlandse automobilist twee dagen over de 120 kilometer naar Den Haag. En zelfs dat was alleen mogelijk omdat een monteur meereed, die onderweg de nodige ingrepen kon doen.

De eerste snelheidslimiet wordt binnen twee jaar na de introductie van de auto ingevoerd. Binnen de bebouwde kom mag een automobiel niet sneller dan 'een paard in matige tot zeer matige draf'. Later wordt de grens wat opgerekt, maar voor sommigen niet ver genoeg.

Politie

In de Nieuwe Apeldoornsche Courant van april 1920 staat een klacht over de gemeentelijke maximum-snelheid van 15 kilometer per uur. 'Apeldoorn heeft in de automobiel- en motorwereld de slechtste reputatie opgebouwd. "Al is de bestuurder nog zoo langzaam, de politie-agent verbaliseert hem wel", leest men in de bladen.'

Stank

De overheid is in het begin erg voorzichtig met het nieuwe vervoermiddel. Er zijn veel klachten over stank en lawaai, en dus probeert het ministerie van Waterstaat met vergunningen het autogebruik te controleren.

Bij overtredingen wordt het papiertje weer ingetrokken. Dat gebeurt de negende aanvrager van een vergunning, Baron van Wassenaar uit Bennekom. Hij is zijn vergunning kwijt als zijn auto een formatie fietsende soldaten verstoort. Een auto hoort bij tegemoetkomend verkeer aan de kant te gaan, vandaar.

De column Anno NU geeft wekelijks een stukje geschiedenis bij het nieuws. Reageren? Surf naar de site www.anno.nl.

Tip de redactie