Het failliet van De Groenen

Als ondernemer, autoliefhebber, fundamenteel liberaal en weldenkend mens zal ik niet snel GroenLinks stemmen. En met mij vele anderen, want ze dalen gestaag in de peilingen. Logisch, alle partijen hebben inmiddels een milieubeleid wat niet echt onderdoet voor dat van GroenLinks, en de echt relevante milieuregelgeving wordt gewoon door Europa opgelegd. Door Sacha Prins/Autoblog.nl

Het bestaansrecht van GroenLinks wordt voornamelijk van binnenuit gesaboteerd. Veel verder dan draconische proefballonnetjes komen ze niet: SUV's uit de binnenstad weren, SUV's een derde duurder maken.

Daarmee blijven ze hun communistisch pacifistisch radicale vredesactivistische aard trouw, maar een en ander getuigt niet van een realistische kijk op de zaken.

Frustreren

Al hun 'oplossingen' ten behoeve van een schonere lucht bestaan, indien het op de automobilist aankomt, uit het net zo lang frustreren en ontmoedigen van diezelfde automobilist totdat ie de trein pakt en nòg later op zijn werk aankomt dan met de auto. De ervaring heeft inmiddels echter geleerd dat de automobilist helemaal niet met de trein wil, afgezien van het feit dat die trein geen enkel reëel alternatief biedt.

Uitstoot

Het lijkt er sterk op dat het GroenLinks niet zozeer om een schonere lucht, maar om minder auto's te doen is. De mensen (met een baan) staan echter niet voor hun lol dagelijks in de file. Dan kun je enkel concluderen dat de totale uitstoot op een andere manier verminderd moet worden. Ondertussen verliest men bij GroenLinks die uitstoot uit het oog en is men geobsedeerd door auto's, in het bijzonder grote auto's. Het milieubeleid van GroenLinks lijkt verdacht veel op nivelleren, maar dat kunnen ze beter aan Wouter Bos of Jan Marijnissen overlaten, die kunnen dat namelijk veel beter.

Al Gore

Zo'n Al Gore doet de Groene Beweging ook geen goed. Het is overduidelijk dat de beste man aan een nieuwe carrière bezig is en een evangelie predikt dat hem een mooie 'geloofwaardige' zeepkist in het spotlicht verschaft. Typisch gevalletje Wiens brood men eet, wiens taal men spreekt. Een soort Wouter Bos zeg maar.

Die hele klaagzang doet me erg denken aan de griezelverhalen van mijn vader over de knappe koppen van de Club van Rome; die voorspelden in de jaren '60 en '70 doodleuk dat in de jaren '80 of hooguit '90 alle natuurlijke bronnen opgesoupeerd zouden zijn door de mens en dat Armageddon zou aanbreken. Daar was men toen ook erg van onder de indruk.

De groene vleugel van de huidige en voorgaande beleidsmakers doet het overigens niet veel beter. Neem als voorbeeld het onzalige idee om hybride auto's met maar liefst 600 procent meer subsidie (in de vorm van BPM korting) te belonen dan een niet-hybride auto met exact dezelfde lage uitstoot. Waarom wordt de ene auto meer beloond dan de andere als het enige relevante criterium de uitstoot is? Alsof hybride techniek ontwikkeld wordt voor een beter milieu...

Benzineslurpers

In de VS proberen Ford en GM wanhopig hun oversized benzineslurpers, die niet meer verkopen vanwege de hoge olieprijs, met hybride aandrijving alsnog te slijten. En Lexus brengt een 6 cylinder SUV met hybride aandrijving aan de man die optrekt met "prestaties en het motorkarakter van een V8". En dat alles dankzij de hybride techniek. Hoezo milieu?

De enige hybride die ik het voordeel van de twijfel geef is de de Toyoya Prius. En alleen maar omdat ie niet vooruit te branden is, en men bereid is er voor joker in te rijden. Hij is wel zuinig. Ongeveer even zuinig als een Peugeot 207 dieseltje. Daardoor is de Prius in Hollywood, bij GroenLinksers, Staatssecretaris Van Geel en geitenwollensokken erg populair. En ook bij gadget freaks natuurlijk, maar die kicken gewoon op de stroomschema's die op het display worden getoond tijdens rijden en remmen.

Want men wìl helemaal niet in een zuinige auto rijden. Men wil luxe, comfort en overdadig koppel. Liefst met een Dolby Pro Logic soundsystem van 500 Watt en stoelverwarming, als je dan toch in de file moet staan. Hoe dan te zorgen voor schonere lucht gezien dit gegeven? Laat ik een paar voorbeelden geven:

  • Subsidieer schone brandstoffen zoals Shell V-Power, BP Ultimate of Total Excellium met accijnskorting: Meteen minder stikstofdioxide en zwaveloxide. Én als bonus schonere motoren voor schonere verbranding.
  • Onzinnige drempels verwijderen. Het doel heiligt blijkbaar de middelen: Ontmoedig de automobilist om te hard te rijden door hem telkens tot stoppen en weer optrekken te dwingen.
  • Subsidieer 100% van de kosten van installatie van roetfilters op alle diesels totdat roetfilters vanuit de EU verplicht zijn. Nu wordt hooguit 80 procent van die kosten vergoed wat tot gevolg heeft dat roetfilters niet op nieuwe auto's, en al helemaal niet op oude auto's worden geïnstalleerd.
  • Richt de milieu-eisen ook op het productie- en ontmantelproces van auto's. Hybride auto's hebben bijvoorbeeld meer werk (en daarmee kosten) bij de bouw, en ook de ontmanteling. Zo wordt een deel (zo niet alle) emissiebesparing weer ongedaan gemaakt.
  • Beloon schone auto's gelijk ongeacht de technologie die er aan ten grondslag ligt. Hybride is niet de gouden hamer, er zijn nog veel meer mogelijkheden (turbo's, compressoren, variabele displacement, etc, etc, etc).
  • Probeer de automobilist eens niet als een imbeciel te benaderen door ze Het Nieuwe Rijden of I love verkeersregels als een stelletje zwakzinnigen uit te leggen.
  • Groene golf in plaats van rode golf. Hoe vaak komt het niet voor dat op een kruispunt alle auto's op elkaar, of een tram/bus staan te wachten die maar niet komt? Leuk hoor, die stoplichtvoorrang voor trams en bussen, maar in de spits werkt dat averechts.
  • En last but not least: Meer asfalt en knelpunten oplossen. Hoe minder files, hoe minder uitstoot: Ruim baan voor de automobilist.

De oplossingen liggen voor de hand, en de financiering ook. Als je alle inkomsten die de staat uit de automobiel melkt bij elkaar optelt is er poen zat. Het moet alleen wel even op de juiste plek uitgegeven worden. Jammer dat De Groenen zich fixeren op het wegpesten van de automobilist, en dat de beleidsmakers niet serieus met het probleem omgaan.

De reden voor dat laatste is dat de regering financieel helemaal niet zonder de automobilist kàn, maar het politiek incorrect is om de automobilist ruim baan te geven, ook al is het in het belang van een schonere lucht.

Volgende week zijn de verkiezingen. Bent u kraker, stem dan gewoon GroenLinks. Maar staat u elke dag in de file op weg naar uw werk om de economie draaiende te houden, uw hypotheek af te lossen en uw kinderen te vreten te geven stem dan met uw verstand.

Tip de redactie