Een kudde heilige koeien

Het regenseizoen is weer begonnen, maar gelukkig verplaatsen we ons massaal in de auto en wordt ons haar niet nat. Maar terwijl we zo lekker droog in de auto zitten, heeft die regen toch ook zijn nadelen. Je remweg wordt langer en met een beetje pech aquaplaneer je vangrail, vrachtwagen of verkeersbord in. Door Wouter Karssen /Autoblog.nl.

Nu ben ik zelf op de weg niet altijd de brave Hendrik en rijd altijd wel ietsje - kuch - harder dan de wetgever voor ons heeft bepaald. Een beetje regen vormt daarbij nog niet direct een belemmering. Stort de regen met bakken uit de hemel, dan pas ik drastisch mijn tempo aan.

Wat daarbij iedere keer weer opvalt is dat de grijze muizen die met 110 op de middenbaan kachelen, ook in een stevige stortbui onverstoord met 110 op de teller doorsukkelen.

Frankrijk 110 – 130

Wat dat betreft doen de Fransen het iets slimmer. Er zijn aparte snelheidslimieten voor regenachtige en droge weersomstandigheden. Ik ben eigenlijk van mening dat er, behalve de champagne, weinig goeds uit Frankrijk komt. Maar toch is deze regeling best een aardige oplossing. Jammer genoeg raken we het kuddegedrag er niet mee kwijt.

Trajectcontrole

Onze overheid is een stimulerende factor in het kudderijden. De trajectcontroles moeten er niet alleen voor zorgen dat we niet over de scheef gaan, maar zorgen er tevens voor dat we allemaal in dezelfde snelheid als een kudde schapen achter Peter de herder aan sjokken.

Maar ja, op het moment dat we dan allemaal klassiek geconditioneerd zijn, roept chef acceptgiro-brigade Spee ons weer op om toch vooral iets assertiever te rijden. Er is tenslotte best enige ruimte in de marge, want de kilometertellers wijken af en er wordt een wettelijke meetcorrectie toegepast.

Mooie woorden van Koos, maar desalniettemin zijn er maar weinig automobilisten die de gok durven te wagen en dus rijdt iedereen braaf met 75 km/u op de teller door de trajectcontroles. Met de nieuwe geldmachine van ome Koos, in de vorm van de trajectcontrole met puntmeting, wordt het er zeker niet beter op.

Niet alleen de gemiddelde snelheid wordt dan gemeten, maar ook de snelheid waarmee de trajectcontrole wordt in- en uitgereden. Op die manier wordt de kans op fanmail van het CJIB uit Leeuwarden alleen nog maar groter. We zien dat de Polen en Fransen zich minder schuldig maken aan het kuddegedrag. Die hebben immers geen flauw idee wat het bord trajectcontrole betekent.

Kodak momentje

Al met al blijft ik mij hopeloos verbazen over de snelheidslimieten. In Nederland blijken we meester in het bepalen van volstrekt onlogische snelheden op onze wegen. Op een stuk driebaans A4 zonder afslagen wordt ons het bordje 100 voorgeschoteld, terwijl we op een tweebaans A20 met bochten en afslagen door mogen trekken tot de teller 120 aanwijst.

Op de snelweg in de bebouwde kom staat de flitsbrigade steevast op plekken waar de kans op een Kodak momentje het grootst is, dat wil zeggen, op een rechte en overzichtelijk weg met een te lage maximumsnelheid.

Wilde beesten

In iedere kudde zijn er wilde exemplaren die graag losbreken. Dus ook dit gedrag zien we terug op de Nederlandse wegen. Waarom zou je immers je snelheid aanpassen aan je voorganger als er nog een linkerbaan vrij is. Met 2 km/u snelheidsverschil inhalen is op de ruime Nederlandse autosnelwegen ook geen enkel probleem. Even afremmen om een snellere medeweggebruiker de linkerbaan te gunnen is hierbij natuurlijk geen optie.

Even wat extra gas teneinde vlot in te halen is veel te riskant, want flitsers liggen immers op de loer. Nee, als je het mij vraagt, zijn er veel meer wilde jaguars, stieren en renpaarden nodig om de makke schaapjes op de Nederlandse snelwegen eens wakker te schudden. Net als in de natuur moet er af en toe eentje te grazen worden genomen. Natuurlijke selectie noemde Darwin dit in zijn evolutietheorie. De soort wordt er op langere termijn alleen maar sterker van.

Acceptgirobrigade

Tot die tijd: rij voorzichtig, maar wees niet te panisch voor de acceptgirobrigade onder leiding van Koos Spee, want wat kosten die paar bekeuringen nu werkelijk bovenop de torenhoge kosten van autorijden in Nederland?

Tip de redactie